El Festival Internacional de Teatre Amateur de Girona (FITAG) celebrarà la seva 26a edició del 25 al 30 d’agost amb la participació de 23 companyies catalanes, estatals i internacionals i amb el lema “FITAG Connection”, una invitació a reforçar els vincles entre els grups de teatre amateur i afavorir l’intercanvi i la circulació d’espectacles.
La programació s’ha presentat aquest dijous amb la presència del vicepresident quart i diputat de Cultura de la Diputació de Girona, Jordi Camps; el regidor de Cultura de Girona, Quim Ayats, i el director artístic del festival, Xavier Valentí. També hi han assistit representants de la Generalitat, dels municipis participants i de diverses companyies.
El festival arrencarà el 25 d’agost al Teatre Municipal de Girona amb l’estrena de Dins el bosc, de la companyia Quart Passadís, de Sant Just Desvern. Es tracta de la primera adaptació oficial en català del musical Into the Woods, que combina música en directe amb una nova mirada més íntima i contemporània sobre els contes clàssics.
Companyies de tretze procedències
El FITAG tornarà a convertir Girona en un punt de trobada del teatre amateur internacional amb companyies procedents de Lituània, Suïssa, els Països Baixos, Armènia, Mònaco i Letònia, a més de formacions arribades de Càceres, Saragossa, Vigo i Alcalá de Henares. La programació també dona protagonisme a grups de les comarques gironines i de la resta de Catalunya, amb representacions d’Arbúcies, Blanes, Calaf, Girona, Olot, Palamós, Sabadell, Sant Feliu de Guíxols, Sant Gregori, Sant Just Desvern, Sant Pere Pescador, Vidreres i Palma.
Durant sis dies es representaran espectacles de gèneres molt diversos, des del teatre musical, la tragèdia i la comèdia fins al teatre físic, els titelles, la improvisació o les propostes experimentals, repartides entre el Teatre Municipal, la Casa de Cultura, el Centre Cívic de Sant Narcís, el pati de les Magnòlies i altres espais de la ciutat.
El teatre surt de Girona
Una de les apostes del festival continuarà sent FITAG als Municipis, que enguany farà parada a Caldes de Malavella, la Cellera de Ter, Sant Gregori, Sant Pere Pescador i Vidreres, amb l’objectiu d’apropar les arts escèniques més enllà de la capital gironina.
També es mantindran iniciatives com FITAG Barris, amb activitats als barris de Santa Eugènia i l’Esquerra del Ter, i FITAG als Centres de Dia, que portarà representacions a les residències Sanitas i Maria Gay. A més, la jornada de cloenda tornarà a acollir el FITAG Off, una marató gratuïta d’espectacles protagonitzats per grups amateurs de les comarques gironines en col·laboració amb la Federació Teatral Amateur Gironina.
Accessibilitat i projecció internacional
El FITAG reforça també el seu compromís amb l’accessibilitat. L’obra Las horas serenas, de Jachas Teatro, incorporarà adaptacions per a persones amb sordesa, mentre que Marat-Sade, de Locos por Actuar, oferirà servei d’audiodescripció per a persones cegues.
Durant la presentació, el diputat de Cultura, Jordi Camps, ha destacat que el festival “continua creixent i fent possible que es consolidi com un espai de trobada entre persones i cultures a través del teatre amateur”. Per la seva banda, Quim Ayats ha subratllat la voluntat de fer arribar la cultura a tota la ciutadania, mentre que el director artístic, Xavier Valentí, ha qualificat aquesta edició de “punt d’inflexió” dins d’un projecte de quatre anys orientat a potenciar les relacions entre companyies i la circulació dels espectacles.

