El Comitè de les Regions (CdR) ha fet una crida aquest divendres perquè les ajudes públiques als aeroports petits no es comptabilitzin com a ajudes d'estat. "Demanem a la Comissió que tingui en compte que, sovint, el suport públic a la construcció d'infraestructures i al desenvolupament constitueixen mesures de política econòmica de ple dret i, en conseqüència, no una ajuda d'Estat", diu el Comitè en un document. La institució recorda que el control de la regulació de les ajudes estatals a la UE "és única al món" i demana que es doni "més marge de maniobra". L'assemblea reclama que aquells aeroports amb menys d'un milió de passatgers anuals puguin continuar beneficiant-se de subvencions.
Després que la Comissió Europea anunciés el mes passat que investigaria les ajudes públiques que presumptament rep Ryanair per operar als aeroports de Girona-Costa Brava i Reus, el Comitè de les Regions ha reclamat a l'executiu comunitari que les subvencions als aeroports de low-cost no comptabilitzin com a ajudes d'Estat. "El control estricte de la regulació de les ajudes estatals a la UE és única al món", ha apuntat aquest divendres la italiana Catiuscia Marini, ponent del text adoptat pel Comitè. Marini ha recordat que en el sector de l'aviació "competim amb altres actors globals, com els EUA, Àsia i l'Orient Mitjà."
"La CE s'hauria de centrar en els aeroports més grans", diu el CdR en l'opinió que ha adoptat aquest divendres després de la sessió plenària. "El suport a aquells més petits, que tinguin una mitjana inferior als 300.000 passatgers l'any, no hauria de considerar-se en l'àmbit de les ajudes estatals, ja que no pot tenir impacte en el comerç entre els estats membres", s'explica en el text.
A més, s'al·lega que "el 40% dels aeroports de la UE tenen un trànsit de menys de 300.000 passatgers l'any" i es demana un marge de maniobra més gran que inclogui subsidis per aquests aeroports. "Sovint connecten les àrees més aïllades o desfavorides i comporten costos molt alts que difícilment poden ser coberts a causa del limitat nombre de passatgers i és per això que el suport públic és clau per mantenir-los vius", s'explica en el document.
El Comitè també insta la CE a continuar amb la modernització de les normes sobre les ajudes estatals que està duent a terme des del 2012 però li reclama més marge de maniobra. "La CE ha de centrar la seva atenció en aquelles circumstàncies i esdeveniments que són un veritable perill per a la integritat del mercat únic", avisa el Comitè en l'opinió. Un altre dels reclams que fan els representants de les regions és que es permeti seguir subvencionant amb ajudes públiques aquells aeroports que mouen menys d'un milió de passatgers cada any.
D'aquesta manera es vol limitar una de les mesures que havia proposat la CE, que fixa un període transitori de deu anys perquè els aeroports amb un trànsit d'entre 300.000 i 3 milions de passatgers deixin de rebre finançament públic i siguin autònoms. El CdR considera que aquest període és "massa estricte" i que no es fixa en la "diversitat d'aeroports que s'inclouen en aquesta categoria".
L'assemblea recorda que el suport públic a la construcció d'infraestructures i al desenvolupament no s'ha de posar en peu d'igualtat amb la inversió privada i defensa, per tant, que en els aeroports de menys de 300.000 passatgers el suport no pot considerar-se ajudes d'estat. "Si la Unió ha de complir els objectius d'Europa 2020 , una infraestructura regional i eficient és un factor clau i és un dels deures de tots els nivells de govern promoure avenços concrets en aquest camp", avisen. "Amb prop de 830 milions de passatgers el 2012, els aeroports s'han convertit en cada vegada més importants per a la competitivitat de la UE. Per aquesta raó, les regions i les ciutats demanen l'oportunitat de mobilitzar importants recursos públics per a la seva modernització i millora", diu el CdR.