Aquestes festes de Nadal, la Policia Municipal de Girona portarà a terme de nou dues campanyes destinades a garantir la seguretat a les zones comercials i dels joguets que es venen a les botigues de la ciutat.
La campanya “Nadal Segur” s’activarà del 20 al 24 de desembre i del 2 al 4 de gener i s’hi destinaran quatre agents en serveis extraordinaris que, juntament amb la resta del cos policial, s’ocuparan de la prevenció i detecció de delictes i de l’ordenació i regulació del trànsit en els principals eixos comercials de la ciutat durant les festes nadalenques. Concretament, el patrullatge es farà a peu i en horari d’obertura i tancament dels establiments per tal de detectar i prevenir furts i delictes contra el patrimoni.
A més, els agents de la unitat de trànsit tindran com a prioritat el trànsit rodat dintre del seu horari ordinari, per tal d’ordenar i regular el trànsit en aquests eixos i denunciar infraccions en les ordenances municipals, com estacionar en zones de càrregues/descàrregues i zones reservades. El patrullatge d’aquest dispositiu es farà sobretot de 17 h a 21 h.
“Per segon any des que es va solucionar el conflicte laboral de la Policia, hem pogut realitzar aquest dispositiu amb la nostra policia municipal. Quan anem a les taules de seguretat les veïnes i veïns dels barris demanen intensificar el patrullatge a peu i el contacte dels comerços i vianants amb la policia de proximitat que tenim. Aquest és un dispositiu que s’adequa a aquesta petició i compleix amb les tres P: proximitat, prevenció i presència”, ha explicat la regidora de Convivència i Seguretat de l’Ajuntament de Girona, Sílvia Aliu i Gifre.
D’altra banda, la Policia Municipal de Girona va engegar, la setmana passada, la dotzena edició de la campanya “Joguina segura”, que té com a objectiu controlar la seguretat dels joguets que es venen a les botigues de la ciutat coincidint amb les festes de Nadal.
Durant els primers dies, el cos policial ha explicat a la trentena d’establiments que es dediquen a la venda de joguines la normativa que han de complir i les condicions de seguretat bàsiques que han de tenir els productes. Després dels bons resultats obtinguts en la darrera campanya, en què no es va haver de retirar cap joguina, en aquesta edició s’inspeccionaran únicament quatre o cinc punts de venda a partir d’aquest dilluns, 15 de desembre.
La iniciativa va arrencar el 2014 i, des de llavors, s’han fet un total de 155 inspeccions a establiments. El primer any es van inspeccionar 9 botigues i es van intervenir 2.687 joguines; el 2015 es van inspeccionar 20 botigues i es van fer 926 intervencions; el 2016 se’n van inspeccionar 30, amb 620 intervencions; el 2017 es van inspeccionar 15 botigues i es van intervenir 42 joguets; el 2018 es va actuar en 15 botigues i es van intervenir 67 joguines; el 2019 es van inspeccionar 11 botigues i es van retirar 54 joguines; el 2020 es van inspeccionar 10 botigues i es van retirar 460 joguines; el 2021 es va actuar en 15 botigues i es van retirar del mercat 20 joguines; el 2022 se’n van inspeccionar 17 i es van retirar 31 productes de forma voluntària per part dels establiments afectats; el 2023 es va actuar en 7 botigues i no es va haver d’intervenir cap joguet, i el 2024 es van inspeccionar sis inspeccions i tampoc es va haver de retirar cap producte. Enguany, està previst que les inspeccions es facin prioritzant les botigues on, en anys anteriors, es van detectar anomalies.
La campanya “Joguina segura” té en compte, principalment, que es compleixi la normativa d’etiquetatge per evitar que les joguines posin en perill la seguretat i la salut de les persones usuàries i de terceres persones; que compleixin la normativa, i que informin de manera adequada de l’ús i de les situacions de risc en cas d’utilitzar la joguina de forma inadequada.
Amb la campanya també es vol assegurar que les joguines compleixin els requisits de seguretat per tal que es puguin comercialitzar sense riscos i que compleixin la normativa específica d’obligada aplicació en tots els països de la Unió Europea. També es controlarà la normativa d’etiquetatge i l’existència de productes alertats tant per l’Agència Catalana del Consum com per l’Institut Nacional del Consum.

