Els usuaris dels Trens d'Alta Velocitat (TAV) que connecten Figueres Vilafant–Girona–Barcelona denuncien una escassetat de places i un augment dels retards en els darrers mesos, especialment en hores punta, una situació que obliga a comprar bitllets amb setmanes d’antelació o a recórrer a serveis alternatius.
La problemàtica ha arribat també a l’àmbit institucional. El secretari de Mobilitat i Infraestructures de la Generalitat, Manel Nadal, va denunciar-ho el 3 de novembre amb un missatge a la xarxa X després de no trobar bitllets d'AVE ni AVANT entre Girona i Barcelona: “No hi ha bitllets d’AVE ni d’AVANT Girona-Barcelona. He agafat el Mitjana Distància. Renfe i el Ministeri s’han de posar les piles".
L’alta velocitat ha permès durant anys que residents de Girona i Lleida es desplacin diàriament a Barcelona amb temps de viatge d’uns 40 i 70 minuts. La bonificació del 50% dels abonaments, vigent des del 2022, i uns trajectes més ràpids que els de Rodalies han impulsat una demanda creixent. Segons dades de Renfe, el 2024 la línia Figueres–Barcelona va registrar 1,52 milions de passatgers, un 12,7% més que el 2023 i un 43% més que el 2022. A Lleida, els 488.000 passatgers del 2024 representen un 13% més que l’any anterior i un 65% més que el 2022.
Tot i l’increment d’usuaris, els afectats asseguren que l’oferta no ha crescut en les franges clau. Daniel Blay, usuari habitual entre Girona i Barcelona-Sants, explica en declaracions a Diario.es que agafa el tren de les 6.34 h, però adverteix que “si no reserves a l’inici de setmana, et quedes sense bitllet”. Segons detalla, en alguns serveis “no hi ha places ni a deu dies o dues setmanes vista”.
Els retards són l’altre gran problema. Usuaris de la línia han començat a registrar incidències de manera col·laborativa i asseguren que només el novembre del 2025 es van comptabilitzar 292 retards superiors als quatre minuts. Algunes demores s’atribueixen a les obres de la Sagrera, però les més habituals, segons expliquen, es produeixen a la tornada de la tarda, arran de retards acumulats de trens procedents de Sevilla, València o Madrid.
Per minimitzar l’impacte, els usuaris proposen trens llançadora Barcelona–Girona–Figueres desvinculats de llargs recorreguts. “La nostra conclusió és que no hi ha resposta ni voluntat de millorar el sistema”, lamenta Blay al mateix rotatiu. Representants d’usuaris de Girona i Lleida es van reunir al novembre amb Manel Nadal per traslladar el malestar, tot i que recorden que les competències d’horaris i freqüències corresponen a Renfe.
Consultada, l’operadora admet l’augment dels retards, però els atribueix a les obres de millora de la xarxa ferroviària catalana, en un “moment històric d’inversió”. Pel que fa a les places, Renfe defensa que l’oferta anual ha crescut —de 1,4 milions el 2022 a 2,4 milions el 2024—, mentre que els usuaris insisteixen que aquest increment no s’ha traduït en més trens en hora punta, on fins i tot asseguren que abans de la pandèmia hi havia més freqüències.

