El 84% de les persones que van anar a urgències d’hospitals i centres d’atenció primària de la Regió Sanitària de Girona el 2024 per símptomes respiratoris no estava vacunada ni de la grip ni de la covid-19.
Així ho assegura un estudi de la regió on aprofiten per remarcar la importància de vacunar-se contra aquestes dues patologies per garantir la protecció individual però també comunitària. Per això demanen a la població que es vacunin abans que arribi el pic de contagis de grip, previst per a mitjans de desembre. A partir de l’1 de desembre la campanya de vacuncació s’obrirà a tota la població, més enllà dels grups recomanats.
A banda de totes les persones que van anar a Urgències, des de la Regió Sanitària de Girona destaquen que un 89% dels pacients que van necessitar ingrés a la unitat de crítics per la grip no estaven vacunats. A Catalunya, aquest percentatge és lleugerament inferior (el 74%) perquè hi ha una cobertura de vacunació superior a la de la demarcació de Girona.
Per aquest motiu, el gerent de la Regió Sanitària de Girona, Jaume Heredia, assegura que “és important vacunar-se perquè aquells qui ho fan tenen menys probabilitats d’anar a urgències i requerir un ingrés hospitalari”.
Actualment, el nombre de contagis per grip va a l’alça i es preveu que el pic de l’epidèmia arribi entre el pont del desembre i abans de les festes de Nadal. De tota manera, la vacuna tarda uns dies a fer efecte i per això des de la Regió Sanitària demanen a la gent que no s’esperi fins a l’últim moment a vacunar-se.
La campanya de vacunació d’enguany s’adreça especialment a les persones que tenen un alt risc de complicacions si pateixen la grip o la COVID-19, sobretot les persones grans, amb patologies cròniques i les embarassades. La vacunació també es recomana als qui poden transmetre la grip a persones en situació d’alt risc, és a dir, tant als infants menors de 5 anys, els quals malgrat patir la malaltia de forma lleu en són transmissors, com als professionals de la salut, donat que poden actuar com agents transmissors cap als seus pacients, que en la majoria dels casos són persones vulnerables.
En el que portem de campanya de vacunació, la participació ha estat més alta que en altres anys, però continua essent insuficient. Les cobertures vacunals de la Regió Sanitària de Girona estan per sota la mitjana de Catalunya. Així, s’ha vacunat de la grip el 30,26% de la població amb indicació, i el 21,36% en el cas de la COVID-19, mentre que a Catalunya estan en un 33,59% i 25,26% respectivament.
Per tal de vacunar-se contra la grip i la COVID-19 la ciutadania s’ha d’adreçar al seu centre d’atenció primària (CAP), on es podran vacunar amb i sense cita prèvia. Per demanar dia i hora per a les vacunes cal fer-ho mitjançant l’aplicació de La Meva Salut, preferentment, a l’apartat de ‘Cites’, clicant a ‘Cites i consultes d’atenció primària’ i triant l’opció ‘Vacunació’. La cita prèvia també es pot demanar al web de programació citasalut.gencat.cat o bé directament al centre d’atenció primària.

