Els quatre nous radars fixos de Girona que es van activar a l’estiu han posat més de 13.250 multes en tan sols tres mesos. De tots els aparells, el que està situat al costat del col·legi Maristes s’ha convertit en un autèntic flagell per als conductors, perquè concentra la meitat de les sancions (6.504). Aquí, com a màxim, els cotxes han de circular a 30 km/h.
El regidor de Mobilitat, Isaac Sànchez, assegura que tot i que la xifra de multes és cridanera, al seu darrere “no hi ha afany recaptatori”, perquè els cinemòmetres es van instal·lar en punts sensibles on s’ha corroborat “que la gent corria massa”. L’Ajuntament de Girona sí que estudiarà, però, apujar el límit de velocitat del radar de Pedret fins als 40 km/h.
Els nous radars es van activar el 13 d’agost passat. Estan repartits entre la frontissa del Güell, l’entrada de Pedret i el carrer Barcelona. A l’hora d’instal·lar-los, l’Ajuntament de Girona va escollir aquests punts de la ciutat per diversos motius: perquè els veïns es queixaven que els cotxes hi passaven massa ràpid, perquè s’hi havien registrat accidents o perquè tenen escoles a prop.
“Els criteris que van manar van ser, sobretot, els d’accidentalitat i velocitat”, concreta el regidor. “De fet, aquí en anys anteriors la Policia Municipal hi havia situat radars mòbils, i s’havia vist que en aquestes vies els conductors hi circulaven a més velocitat de la permesa”, explica Isaac Sánchez.
En concret, els radars es troben al carrer de Pedret (a l’altura del número 146), a l’avinguda Josep Tarradellas i Joan (a tocar dels Maristes), al carrer del Riu Güell (a prop del número 166) i just passat l’encreuament entre el carrer Barcelona i el carrer de la Creu. En els dos primers punts la velocitat màxima és de 30 km/h; i en els altres dos, de 40 km/h.
Ara, coincidint amb el primer trimestre d’ençà que es van posar en funcionament, el consistori ha donat xifres dels infractors que han caçat els cinemòmetres. I la quantitat és ingent, perquè des del 13 d’agost i fins aquest dilluns, els radars han arribat a posar fins a 13.276 multes. És a dir que, de mitjana, cada dia han fregat les 150 denúncies.
De tots els aparells, el que concentra el gruix de les sancions, i amb diferència, és el que hi ha al semàfor dels Maristes. Perquè tan sols aquest radar n’acapara gairebé la meitat del global (6.504). I això, tenint en compte que durant el setembre hi va haver uns dies que no va funcionar -aquell mes va posar 689 multes- per problemes amb el sistema.
El regidor de Mobilitat creu que aquí els conductors corren més perquè tant al pont de Fontajau com més amunt de la frontissa del Güell, el límit de velocitat és de 40 km/m. “Hem de recordar, però, que es tracta d’un punt sensible, perquè aquí hi ha l’escola Maristes; i per tant, és important mantenir la seguretat de les moltes famílies i escolars que n’entren i en surten”, afirma Isaac Sànchez.
A més, el regidor recorda que tant aquest com els altres tres cinemòmetres s’acompanyen del que es coneix com a radar pedagògic (és a dir, la pantalla que informa els conductors de la velocitat a la qual circulen).
Per darrere del que hi ha als Maristes, l’altre radar que ha fotografiat més excessos de velocitat aquest trimestre ha estat el de Pedret. En aquest cas, el cinemòmetre ha posat 5.470 multes. Són el 41% de totes les denúncies. Per darrere, i a molta més distància, s’hi situen els aparells que hi ha el carrer Barcelona (702 denúncies) i l’altre de la frontissa del Güell (600).
Els dos radars situats als punts on el límit de velocitat es troba a 30 km/h (el dels Maristes i el de Pedret) acaparen, doncs, nou de cada deu multes per excés de velocitat. Perquè de les 13.276 denúncies de tot el trimestre, aquests dos cinemòmetres ja en sumen 11.974 (el 90,2%).
Apujar el límit del de Pedret
El radar de Pedret es troba just a la corba d’entrada al barri que hi ha passades les naus industrials. Es va situar aquí, sobretot, arran de les queixes veïnals pel soroll i la velocitat. El regidor de Mobilitat avança que, en aquest cas, l’ajuntament estudiarà apujar el límit de velocitat en aquest punt i passar-lo dels 30 als 40 km/h.
“Cal dir, d’entrada, que a totes les vies on s’han posat els radars les velocitats màximes ja s’hi havien fixat el 2021; per tant, ni ens les hem inventades ni tampoc les hem modificades per aquest motiu”, precisa Sànchez.
El regidor, però, sí que admet que en cas d’aquest punt de Pedret -a la resta, no- és viable estudiar “la possibilitat” d’apujar aquest límit. Entre d’altres, perquè els veïns estan “satisfets” amb allò que ha aconseguit el radar, ja que abans en aquest punt hi havia cotxes que hi passaven rabent “a velocitats molt més altes de 30 ó 40 quilòmetres per hora”. I ara, aquests casos flagrants han anat a la baixa.
Per tant, concreta Sànchez, incrementar el límit actual (i apujar-lo en 10 km/h) seria factible. També, tenint en compte que en tot el tram anterior -el que ve des del pont de l’Aurora- ja es pot circular a un màxim de 40 km/h.
A més, el regidor de Mobilitat explica que el reglament de circulació, en el cas de vies urbanes amb un sol carril per sentit, tot i que fixi un màxim de 30 km/h, també permet als ajuntaments poder incrementar-lo “sempre que se senyalitzi bé”.
Entre 100 i 600 euros
Les multes que posen els quatre radars fixos es tipifiquen com a greus o molt greus, en funció dels quilòmetres en què se superi el límit. S’estenen en un ventall que va dels 100 als 600 euros i que, en els casos més flagrants, poden portar aparellada la retirada de fins a sis punts del carnet.
L’Ajuntament de Girona, però, sí que precisa que aquestes denúncies “es poden tramitar per procediment abreujat”. És a dir, que els infractors han de pagar la meitat de la sanció si ho fan dins el termini de 20 dies naturals a partir dels quals reben la notificació de la denúncia.
“Prendre consciència”
El regidor de Mobilitat confia que, de mica en mica, els conductors vagin “prenent consciència” que a l’interior de la ciutat s’han de respectar els límits de velocitat que marquen els senyals de trànsit. I de fet, Isaac Sánchez precisa que, d’ençà que es van activar els quatre radars fixos, s’ha notat “una certa tendència a la baixa” amb la quantitat de multes.
Només durant la segona quinzena d’agost, els quatre aparells van arribar a sancionar fins a 4.682 conductors. És a dir, més d’un terç de tot el global del trimestre. Al setembre, es van posar 2.557 multes (també, tenint en compte que el radar dels Maristes no va funcionar tot el mes). A l’octubre, n’hi va haver 3.537. I finalment, entre l’1 i el 17 de novembre se’n porten 2.500.
“Des de l’estiu fins ara, mica en mica les sancions s’han anat reduint; i per tant, pensem que realment els radars estan fent l’efecte que volíem, que era aconseguir que els conductors abaixessin la velocitat en aquests punts”, subratlla Isaac Sànchez. “Aquest era l’objectiu que perseguíem amb els radars fixos, i en cap cas els vam instal·lar amb ànim recaptatori”, reitera el regidor de Mobilitat.
Per últim, Sànchez també explica que han rebut demandes veïnals en altres punts de la ciutat perquè s’hi instal·lin més cinemòmetres fixos, a imatge dels quatre que es van posar aquest estiu. De moment, però, el regidor explica que “no està previst posar-ne més” en altres llocs de Girona.

