La Federació Catalana d’Autisme condemna les pràctiques denunciades a l'escola El Ventijol de Blanes

L’entitat exigeix una investigació transparent i una revisió urgent dels protocols

La Federació Catalana d’Autisme ha expressat el seu rebuig absolut a les suposades pràctiques violentes denunciades al centre d’educació especial El Ventijol de Blanes (Selva), on s’haurien produït situacions com lligar infants amb autisme a les cadires o aplicar contencions físiques sense autorització familiar. L’entitat considera aquests fets “completament incompatibles amb un model d’atenció respectuós, basat en la ciència, l’ètica i els drets humans”.

La Federació condemna amb fermesa qualsevol actuació que posi en risc la dignitat o la integritat de les persones amb autisme i manifesta el seu suport total a les famílies afectades, a les quals ofereix acompanyament psicològic, jurídic i institucional. Alhora, exigeix una investigació immediata, rigorosa i transparent per part del Departament d’Educació i del Departament de Drets Socials, i reclama que es depurin responsabilitats si es confirma qualsevol vulneració dels protocols o de les bones pràctiques educatives.

Segons la Federació, aquest cas posa de manifest mancances estructurals en la formació i supervisió del personal docent i assistencial que treballa amb persones amb Trastorn de l’Espectre de l’Autisme (TEA).

Considera imprescindible revisar de manera urgent els protocols d’intervenció i contenció als centres educatius, tant especials com ordinaris, i implantar una formació obligatòria i continuada per al personal educatiu i assistencial en bones pràctiques d’atenció al TEA, amb un enfocament basat en la prevenció i la regulació emocional. També proposa la creació d’un protocol unificat de bones pràctiques a nivell de país, amb la participació directa de les entitats representatives del sector.

La Federació recorda que protegir els infants vulnerables és una obligació col·lectiva que recau sobre tota la societat, i que “la responsabilitat no és només de les administracions, sinó també dels professionals, de les famílies i de la comunitat”.

Finalment, fa una crida a la transformació i al compromís real per garantir entorns educatius segurs, inclusius i lliures de pràctiques coercitives, i reitera la seva voluntat de continuar treballant amb les administracions per impulsar canvis estructurals que assegurin el compliment dels drets fonamentals de les persones amb autisme a Catalunya.