El director lituà Oskaras Korsunovas reinventa al Temporada Alta 'Els baixos fons' de Gorki

La interacció amb el públic és una de les claus del muntatge que s'estrena dissabte a El Canal

El director lituà Oskaras Korsunovas comença a ser un dels clàssics del Temporada Alta, el 2011 va presentar 'Miranda' i el passat any una versió molt personal de 'Hamlet'. Ara estrenarà aquest dissabte al certamen 'Dugne (Els baixos fons)' de Gorki, però no es veurà una representació textual del conegut text, sinó una adaptació molt personal de Korsunovas, qui polvoritza l'argument i la trama originals. 'Dugne (Els baixos fons)', com ha dir l'actor Darius Gumauskas, és la cinquena obra que fan que "parla dels actors i en quin lloc de la societat es troben"; una posada en escena que trenca la frontera entre públic i actors.

Es podrà veure dissabte a les 21.00 hores a El Canal (Factoria Coma Cros). Oskaras Korsunovas, qui no ha pogut estar present a la roda de premsa, va escriure que 'Dugne (Els baixos fons)' "és un laboratori" on ells són els "conillets d'indies". "Els intèrprets creen els seus personatges, però també conserven la realitat sent ells mateixos. El text de Gorki esdevé rellevant només quan l'actor és capaç de fer créixer en el seu sòl, basant-lo en la seva pròpia experiència", va apuntar. 

L'actor Darius Meskauskas ha assegurat que parlen amb els textos de Gorki en l'espectacle, però ha apuntat que el seu objectiu és convèncer al públic que són els personatges que viuen els drames de l'obra. Meskauskas ha explicat que bàsicament el muntatge parla d'una persona humiliada i de quina forma ha estat humiliat el seu orgull en el context d'una obra que parla del drama de la pobresa.

Narcís Puig, de Temporada Alta, ha assenyalat que el text és una adaptació de Gorki i ha recalcat que es relacionen els actors amb el públic però amb el text de l'obra de fons. A la roda de premsa els actors del muntatge han fet varies referències a la importància de la relació entre públic i actor que es genera. De fet, un dels seus objectius és apropar aquesta obra, centrada en la crítica sociopolítica i la pobresa, als espectadors. "Els actors són físicament molt aprop del públic" i "gosem seure a tocar del públic i fer seure al públic tan a prop dels actors que ni els intèrprets ni el públic tinguin l'oportunitat d'evitar la confrontació", va escriure el director Korsunovas.

L'espectador té "molt poca elecció"

L'actriu Rasa Samuolyte ha explicat que en la seva anterior obra del Temporada Alta 'Hamlet' l'actor estava més segur i interpretava més l'obra, però en aquest cas, ha assenyalat, l'espectador té "molt poca elecció". En aquest sentit, Samuolyte ha recalcat que volien veure quan aprop pot estar l'espectador de l'actor i per això volien descobrir aquesta distància. "No hi ha una quarta paret, ni tampoc distància entre l'escenari i l'espectador que es converteix en un col·laborador molt important".