Girona començarà a enderrocar la setmana vinent les naus abandonades del carrer Barcelona

Un informe tècnic reclama fer-ho "immediatament" per evitar un possible col·lapse

L’Ajuntament de Girona començarà a enderrocar la setmana que ve les naus abandonades de la carretera Barcelona de forma subsidiària. Un informe tècnic dels serveis d’Urbanisme ha fet accelerar les tasques per tirar-les a terra, després que s’hagi detectat que el risc de col·lapse és “molt alt” a quatre de les sis naus.

L’estudi subratlla que “la situació de perillositat és evident” i que les naus -en algunes de les quals hi viuen indigents- s’han de tirar a terra del tot. “És necessari que l’actuació es faci de manera immediata”, recull l’informe municipal. Durant els darrers mesos, el consistori ja ha fet diversos requeriments a la propietat perquè hi actuï, però com que l’empresa va fer fallida i no existeix, no té capacitat econòmica.

Les naus industrials situades al final de la carretera Barcelona porten quinze anys abandonades. Un entramat de promotors, Desarrollos Inmobiliarios Fluvià SL, les va comprar gairebé totes per 54 milions d’euros (MEUR) amb l’objectiu de fer-hi un projecte urbanístic. A la zona s’hi preveia aixecar un hotel, cinc blocs d’onze pisos (que sumarien entre 700 i 800 habitatges) i un gran parc urbà damunt les vies.

L’esclat de la bombolla i la crisi immobiliària, però, va fer que aquell projecte faraònic quedés en no res. La promotora va fer fallida -de fet, ha desaparegut- tot i que hi ha un administrador que tutela les propietats. Les naus estan situades entre l’antiga fàbrica Simon (que ha de ser el nou institut Ermessenda) i la nova Clínica Girona. Algunes d’elles, en el marc del concurs de creditors, també van anar a parar a mans de bancs.

Les naus s’han anat deteriorant amb el temps, hi ha indigents que les han ocupades i que hi malviuen en condicions precàries. A més, a l’interior s’hi acumulen trastos, brutícia, runa i deixalles.

L’Ajuntament de Girona ja havia fet diversos requeriments als propietaris privats perquè hi actuessin. Entre d’altres, se’ls va demanar que en netegessin els interiors, en tapiessin els accessos i que consolidessin aquells elements de les façanes que suposen un perill.

El consistori, però, ja va rebre resposta per part de l’antiga Desarrollos Immobiliarios Fluvià SL dient que no tenia capacitat econòmica per fer-ho. Per això, l’ajuntament va encarregar a l’àrea d’Urbanisme que fes un informe per avaluar l’estat de les construccions. I a partir d’aquí, decidir si n’assumia l’enderroc de manera subsidiària.

L’enderroc, d’urgència

L’estudi s’ha centrat a les naus que es troben compreses entre els números 148 i 152 de la carretera Barcelona. Aquí, en total, n’hi ha sis. I les conclusions no deixen lloc per al dubte. “En vista de l’estat precari de les edificacions i la possibilitat de col·lapse de les cobertes i estructures en qualsevol moment, i no podent garantir ni l’estabilitat ni la solidesa de les edificacions, caldrà executar urgentment els treballs d’enderroc”, concreta l’informe dels serveis tècnics d’Urbanisme.

L’escrit subratlla que a cinc de les naus “la situació de perillositat per risc de col·lapse estructural és evident”. I que a quatre d’elles, de fet, el “risc d’imminència” que s’ensorrin és “molt alt” (en el cas de l’altra, es qualifica de risc “alt”). De totes les naus, tan sols n’hi ha una -la sisena- en què aquest risc de col·lapse, si bé existeix, “és baix”.

L’informe demana executar d’urgència l’enderroc total de les naus compreses entre els números 148-152. De fet, precisa que s’ha de fer “de manera immediata”. I que un cop les estructures ja hagin anat a terra, s’instal·li una tanca de protecció al solar i s’hi col·loquin dos focus perquè hi hagi “il·luminació de seguretat”.

L’Ajuntament de Girona preveu començar a executar els treballs d’enderroc durant la setmana vinent. Es preveu que els treballs per tirar a terra les naus s’allarguin uns quatre mesos. Abans, però, el consistori vol assegurar-se que a l’interior de les naus abandonades no hi hagi cap indigent.

En els darrers mesos, de fet, la policia ha dut a terme diferents operatius en aquesta zona. L’últim, aquest mes d’agost passat, quan es van identificar 38 persones, es van fer quatre detinguts per infraccions de la llei d’estrangeria i s’hi van localitzar disset armes blanques, una destral, una pistola simulada i diverses joies.

El consistori assumirà ara el cost de l’enderroc. Però sigui com sigui, la factura no l’acabarà pagant l’ajuntament. Perquè si ara no es pot revertir a l’antiga propietat perquè no té liquiditat, quan es desenvolupi el sector i s’acabi urbanitzant, aquests costos extra s’aplicaran de manera subsidiària a qui faci les obres.