Les pimes gironines van patir pèrdues de més de 84 milions d’euros (MEUR) arran de la gran apagada elèctrica. Segons una enquesta feta per l’observatori de la patronal Pimec, l’afectació econòmica per empresa va situar-se entre els 613 euros i fins als 25.412, en funció de la grandària.
De mitjana, les pèrdues se situen en 1.383 euros per empresa. A més, arran del tall de llum, sis de cada deu pimes gironines van haver d’aturar tota l’activitat i el 90% van veure’s obligades a enviar la plantilla a casa. Pel que fa als principals impactes econòmics que va generar el tall, la meitat de les pimes gironines van patir pèrdues de facturació (el 53,5%), a un 11,5% se’ls van avariar maquinària i un 9,4% van veure com se’ls malbaratava mercaderia.
L’estudi fet des de l’Observatori de la Pime de Catalunya -la secció d’estudis de la patronal- es basa en 898 respostes d’empreses de tota Catalunya. I d’aquestes, aproximadament un centenar (l’11%) són de les comarques gironines. A totes, se’ls va demanar quines conseqüències directes va tenir la gran apagada elèctrica del 28 d’abril (en productivitat, facturació, logística…).
L’informe recull que el tall generalitzat de llum va comportar pèrdues econòmiques de més de 84 MEUR per a les pimes gironines, que sobretot van afectar la producció (64,59 MEUR). La resta, es van deure a avaries o danys en maquinària i equipaments (7,93 milions), mercaderies o productes que es van fer malbé (7,65 milions) i pèrdua de vendes (3,91 milions).
Pel que fa a l’impacte directe de l’apagada damunt l’activitat, sis de cada deu pimes gironines (60,6%) van aturar-se del tot. Un altre 29,3% va fer-ho de manera parcial, i el 10,1% restant va poder continuar treballant amb normalitat. En referència a la jornada laboral, les pimes gironines responen que el tall elèctric va comportar que de mitjana se’n perdés el 43%. També, perquè la manca d’electricitat va repercutir directament damunt els serveis d’internet i la cobertura dels mòbils.
Tot i que les comarques gironines van ser un dels primers llocs de Catalunya on la llum va anar-se recuperant de manera progressiva, de mitjana les pimes responen que de mitjana van passar set hores abans del restabliment del servei. Els telèfons i internet, això sí, van trigar una mica més; en concret, deu hores.
Mobilitat i organització
L’informe de Pimec també subratlla com el tall elèctric va tenir “un impacte rellevant” en la mobilitat i l’organització de les empreses. Entre les pimes de la demarcació que van veure-se’n condicionades, nou de cada deu van haver d’enviar la plantilla a casa abans d’hora, el 30% no va poder fer les entregues previstes als clients i el 25% no va rebre els proveïments previstos. A més, un 15% també van veure’s obligades a suspendre reunions i trobades que tenien agendades.
Segons l’enquesta feta per Pimec, les empreses catalanes reclamen que, davant una situació com la que es va viure a finals d’abril, cal millorar de manera “substancial” els canals de comunicació. A més, consideren “imprescindible” disposar d’assistència tècnica especialitzada i que s’activin ajuts específics per poder fer inversions que evitin tornar-se a quedar del tot a les fosques si es repeteix un tall elèctric com el del 28 d’abril (sobretot, entre les empreses “més petites i vulnerables”).
Per últim, en aquest cas des de la patronal mateix, Pimec recomana als seus associats que es preparin per afrontar eventualitats com una nova apagada elèctrica. Entre d’altres, instal·lant sistemes d’alimentació ininterrompuda (SAI) o generadors elèctrics, fer còpies de seguretat de tots els documents de manera regular i simulacres periòdics entre la plantilla.