La policia de Tossa de Mar manté una ''vigilància activa'' a la veterinària inhabilitada

L'Ajuntament considera "especialment greu" que tornés a tenir animals desnodrits

La Policia Local de Tossa de Mar (Selva) manté una “vigilància activa” i té instruccions específiques de detenir immediatament la veterinària inhabilitada si detecten que incompleix les mesures judicials i torna a reincidir. En un comunicat, l’Ajuntament considera “especialment greu” que, tot i la prohibició “expressa” d’estar en contacte amb animals, localitzessin a casa seva gossos i conills d’índies desnodrits. Els Mossos d’Esquadra la van tornar a arrestar la setmana passada per delicte de maltractaments animal i de trencament de condemna. Després de passar a disposició judicial a Blanes, va sortir en llibertat. L’Ajuntament condemna els fets i mostra el “rebuig més absolut a aquestes pràctiques”.

La detenció de la veterinària, a qui fa temps se li va impedir exercir, va tenir lloc dimecres passat cap a dos quarts de deu del vespre a la comissaria de Blanes (on la dona es va presentar perquè quan els policies van inspeccionar el seu domicili ella no hi era). Segons van informar els Mossos, la policia va saber que la dona podria tenir animals al seu habitatge de Tossa de Mar.

Això vulnerava de ple la prohibició que li va imposar el jutjat de primera instància i instrucció número 4 de Santa Coloma de Farners, que és qui porta la causa en contra d’ella. Perquè a la interlocutòria que va emetre ara fa un any —la mateixa que la va enviar a presó— el jutjat li prohibia explícitament “desenvolupar qualsevol activitat relacionada amb el tracte, la professió, l’ofici, la protecció o el comerç que tingui per objecte els animals o la seva tinença”.

Els Mossos d’Esquadra i la Policia Local de Tossa de Mar van anar al domicili i van confirmar les sospites: a dins, hi van trobar dos gossos i dos conills porquins desnodrits i en mal estat.

Quan la dona es va presentar a la comissaria de Blanes, els agents la van detenir per maltractament animal i trencament de condemna per exercir de manera fraudulenta.

Segons va informar el TSJC, divendres va passar a disposició del jutjat d’instrucció 4 de Blanes la dona arrestada per delictes de maltractaments animal i intrusisme, entre altres. La detinguda es va acollir al dret a no declarar i va sortir en llibertat, a disposició del jutjat sempre que sigui requerida.

En un comunicat, l’Ajuntament expressa “el seu rebuig més absolut a aquestes pràctiques” i considera “especialment greu” que tornés a tenir animals “malgrat una prohibició judicial expressa”: “L’Ajuntament condemna rotundament qualsevol forma de maltractament o negligència envers els animals”.

El consistori exposa que, des del primer moment, han posat tots els recursos i mitjans a disposició de les autoritats policials i judicial perquè puguin actuar “amb la màxima rapidesa i contundència” contra el maltractament animal. També remarca que la Policia Local manté una vigilància “activa”, amb instruccions precises de detenir-la en cas de reincidència. “Des de l’Ajuntament de Tossa de Mar continuarem atents de forma activa a l’evolució de les actuacions policials i judicials i s’actuarà amb la màxima diligència”, remarquen.

En paral·lel, l’Ajuntament assenyala que està tramitant l’actualització de l’ordenança municipal reguladora de la protecció, control i tinença d’animals, per adaptar-la a la nova normativa estatal. Aquesta nova regulació preveu sancions de fins a 200.000 euros per infraccions greus o molt greus en matèria de benestar animal.

“L’Ajuntament de Tossa de Mar reitera el seu compromís amb la defensa dels drets dels animals, la promoció de la tinença responsable i el compliment estricte de la normativa”, acaba el comunicat, fent una crida a la ciutadania perquè col·labori en la denúncia d’actuacions irregulars o sospitoses per garantir una resposta efectiva i àgil.

Reincident

Les denúncies contra la suposada veterinària venen de lluny. De fet, van començar fa més d’una dècada —quan la dona tenia una clínica a Vidreres— per part de propietaris d’animals que asseguraven que cobrava per serveis que no prestava. A aquestes, s’hi va sumar tot un degoteig d’acusacions per estafa, maltractament animal, falsificacions i intrusisme professional.

I de fet, el Col·legi de Veterinaris de Girona la va arribar a inhabilitar fins a tres vegades (els anys 2011, 2012 i 2015). El 2017, una sentència del contenciós la va condemnar a no poder exercir l’activitat arran de les nombroses infraccions que cometia. De fet, a la finca propietat de la família a Tossa de Mar s’hi van arribar a trobar una norantena de cadàvers de gats i gossos.

Tot i no poder exercir, la dona va continuar fent-ho. De fet, els Mossos van descobrir que recollia animals i els operava a casa, en una habitació sense les mesures higièniques pertinents. Arran d’això, moltes mascotes agafaven infeccions que, a vegades, acabaven suposant la mort dels animals.

A més, la investigació va posar al descobert males praxis. Entre aquestes, que la veterinària inhabilitada oferia serveis a preus econòmics, amb visites a domicili a urbanitzacions, i sempre demanava que se la pagués en efectiu o a través de bizum. A més, feia servir el seu domicili de Tossa per acollir animals domèstics en règim de guarderia, que tenia tancats en males condicions i fent-los patir temperatures elevades.

El 9 de juliol de l’any passat, els Mossos d’Investigació de Santa Coloma de Farners van detenir la dona pels delictes d’intrusisme, estafa i maltractament d’animals domèstics. El jutjat va enviar-la a presó i també li va prohibir acostar-se a animals. Al cap d’un mes, però, la dona va pagar la fiança i va sortir en llibertat provisional a l’espera de judici.