Les obres del Bus Ràpid Catalunya (BRCAT) al municipi de Salt entren en la seva fase final amb la previsió que estiguin pràcticament acabades abans de la Festa Major de finals de juliol. El projecte, finançat pel Departament de Territori de la Generalitat de Catalunya, contempla una inversió global de 5,5 milions d’euros entre Salt i Girona i es va iniciar ara fa un any, coincidint amb la festivitat de Sant Jaume.
Segons l’empresa responsable dels treballs, les actuacions principals ja han estat completades. Aquesta setmana els esforços se centren en la instal·lació i connexió de nous semàfors, especialment els destinats a regular el pas de bicicletes, que circularan pel centre de la calçada al llarg de bona part del passeig de Països Catalans. Paral·lelament, s’està duent a terme la plantació de més de 4.700 plantes arbustives —com flor de l’amor, farigola, romaní i stipa— per embellir i delimitar els 1,7 quilòmetres del nou carril bici.
Una altra actuació destacada d’aquests darrers dies és el marcatge del carril bici en el tram adjacent al Pavelló Municipal d’Esports, que s’ha desplaçat cap a la carretera en consens amb els veïns de la zona. També està previst l’últim repintat del recorregut saltenc del BRCAT, des de la rotonda del carrer Mercè Rodoreda fins a la d’Alfons Moré, a tocar de Girona. Així mateix, es muntaran 100 metres de pèrgoles de fusta en diversos trams per proporcionar ombra i confort als usuaris del carril bici.
Un projecte per millorar la mobilitat entre Salt i Girona
El BRCAT forma part d’un pla per fomentar el transport públic sostenible i connectar més eficaçment els municipis de Salt i Girona. Amb la seva entrada en funcionament, les línies L3, L4 i L9 de bus veuran augmentada la seva freqüència. Per exemple, l’L9 passarà cada 15 minuts, en lloc dels 30 actuals. A més, les línies circulars amb origen i final a Girona permetran eliminar esperes, especialment a la zona del tanatori, i la L4 s’estendrà fins al polígon industrial de Torre Mirona, una demanda històrica dels treballadors del sector.
Segons l’alcalde de Salt, Jordi Viñas, aquest projecte suposa “una millora fonamental del corredor més transitat de les comarques gironines, amb més de 2,6 milions de passatgers anuals, i que es preveu que augmenti fins a un 10% més”. Viñas també destaca la importància del nou carril bici, que facilitarà la connexió directa entre Salt i Girona, dins del marc del Pla Estratègic de la Bicicleta, el qual preveu 4,5 quilòmetres addicionals de carrils entre aquest i el pròxim any, amb una inversió de 900.000 euros.
Per la seva banda, el tinent d’alcalde de Territori, Àlex Barceló, ha agraït la implicació del personal tècnic municipal, que ha mantingut reunions setmanals amb els responsables del projecte, tot i que no es tracta d’una obra gestionada pel consistori. Barceló subratlla que aquest seguiment ha permès ajustar el projecte a la realitat urbana del municipi, assegurant-ne una millor integració i funcionalitat.
Amb la culminació imminent de les obres del BRCAT a Salt, el municipi consolida el seu compromís amb la mobilitat sostenible, el transport públic eficient i la millora de l’espai urbà com a eines per millorar la qualitat de vida dels veïns i veïnes.