Llívia (Cerdanya) recupera aquest estiu l’esperit dels festivals de música, amb una nova proposta anomenada ‘Estiu Musical’ que tindrà l’església de Nostra Senyora dels Àngels de la localitat com a escenari de l’esdeveniment cultural. El programa, que inclou quatre concerts, ha estat dissenyat per l’entitat Amics de l’Òpera de Girona, l’Associació de Veïns l’Enclau de Llívia i l’ajuntament de la localitat, amb el suport de la Diputació de Girona. El certamen comptarà amb figures catalanes de primer nivell en l’àmbit lìric, com ara la mezzosoprano Gemma Coma-Alabert o el tenor Antoni Lliteres. També es vol donar veu a les joves generacions de cantants i, en aquest sentit, l’últim dels recitals serà ofert per la soprano Larraitz Navas.
L’especialització musical dels protagonistes de la programació farà que el cicle ‘Estiu Musical’ sigui variat i divers. Així, es podrà escoltar des de melodies més populars en el món de l’òpera, fins a temes vinculats a la cançó catalana i italiana o peces a piano vinculades amb la Cerdanya.
De fet, ‘Cerdanya: obres per a piano’ és el títol de l’àlbum i el text que la pianista cerdana, Laia Martín, presenta al programa de concerts ‘Estiu Musical’ de Llívia el 2 d’agost. Es tracta d’un projecte molt personal, fruit de la seva trajectòria professional com a pianista i investigadora. L’àlbum consta de dues parts i a la primera compta amb obres de piano relacionades amb la Cerdanya mai enregistrades fins ara: música de saló, sardanes i ballets de compositors com Pablo Ronsó o Antoni Monsó, la majoria de les quals ha recuperat de l’Arxiu Comarcal de la Cerdanya i de l’Arxiu de Músics per la Cobla.
La segona part versa sobre la investigació artística que ha realitzat sobre la Suite per a piano Cerdaña de Déodat de Séverac, en la que la seva procedència cerdana ha estat clau per entremesclar el paisatge sonor català i cerdà de la primera dècada del segle XX i l’actual. També s’hi troba la imitació dels instruments de la cobla i la presència de l’amistat de Séverac amb el cèlebre compositor i pianista Isaac Albéniz.
El primer dels concerts, el 25 de juliol, el protagonitzaran el tenor Antoni Lliteres, acompanyat al piano de Josep Buforn. Lliteres ha interpretat les principals obres del repertori sacre d’autors com Mozart, Beethoven, Rossini, Verdi o Puccini. Buforn, per la seva banda, ha estat pianista acompanyant de l’Orfeó Català i del Cor del Gran Teatre del Liceu.
La programació continua amb l’actuació de la mezzosoprano Gemma Coma-Alabert, acompanyada al piano per Quim Solà. Coma-Alabert, de renom internacional, va guanyar el primer premi al Conservatori Nacional de París. Per la seva banda, Solà ha fet concerts a diversos llocs de Catalunya i a Itàlia, tant en el paper de solista com en el de pianista acompanyant.
El darrer dels recitals anirà a càrrec de la soprano Larraitz Navas que comptarà amb el suport del pianista Isaac Grau. Navas, representa una nova generació de cantants que entén la música com a llenguatge viu, compartit i compromès. Mentrestant, Grau, que és organista titular a la Cripta de la Sagrada Família de Barcelona, ha estat primer premi del concurs Jugend Musiziert els anys 2019 i 2021.