Girona encara la primera fase de la reforma del carrer de la Creu per resoldre les queixes derivades de la polèmica millora del 2020. Sobretot, allà on s’actuarà serà al tram central, situat entre els encreuaments del carrer Migdia i la travessera de la Creu. Aquí s’eliminaran tots els aparcaments del mig de la calçada –tant per a cotxes com per a motos– i aquest espai passarà a ocupar-lo el carril bici.
La prova pilot, que s’allargarà fins a l’octubre, també inclou treure places per a cotxes als dos extrems del carrer per guanyar visibilitat. En global, ara se n’eliminaran una quinzena. Per evitar taps a les entrades i sortides de l’escola Masmitjà, es permetrà estacionar gratis durant mitja hora al pàrquing soterrani d’Emili Grahit.
Els canvis que es tiraran endavant en aquesta primera fase són fruit de les diferents trobades i sessions de treball que l’Ajuntament de Girona ha fet amb veïns, entitats i agents econòmics. El regidor de Mobilitat, Isaac Sánchez, ha subratllat que són “mesures tàctiques” amb l’objectiu, sobretot, de guanyar visibilitat i resoldre els colls d’ampolla que es creen en determinats moments del dia al carrer de la Creu.
Sobretot, allà on es farà més palesa aquesta primera reforma serà al tram central del carrer, situat entre els encreuaments amb Migdia i la travessera de la Creu. Aquí s’eliminaran tots els aparcaments que hi ha al mig de la calçada -cotxes, motos i càrrega i descàrrega- i aquest espai passarà a ocupar-lo el carril bici (que es desplaçarà lleugerament i se separarà del carril per a vehicles amb pilones de cautxú).
Això comportarà, de retruc, que l’espai que actualment ocupa el carril bici -a tocar de la vorera- quedi lliure. El regidor de Mobilitat ha explicat que podran ocupar-lo les terrasses i que això permetrà “guanyar espai per als vianants”.
Els del tram central del carrer de la Creu no seran els únics aparcaments per a cotxes que s’eliminaran. També es trauran part dels centrals que hi ha als dos extrems. Per una banda, els que es troben entre els carrers Barcelona i Francesc Ciurana; i per l’altra, els que hi ha davant la benzinera a tocar de la plaça Països Catalans. En aquest cas, els pàrquings per a cotxes se substituiran per aparcaments de motos.
En total, sumant tots tres trams, aquesta primera fase de la reforma -la que es concep com a prova pilot- suposarà treure una quinzena d’aparcaments per a cotxes al llarg de tot el carrer de la Creu. Els canvis es faran efectius aquest juliol, quan els treballadors de les brigades municipals s’encarregaran d’esborrar les línies que hi ha actualment a l’asfalt i repintaran les noves.
Actuacions complementàries
A banda d’aquestes, la prova pilot també inclou altres actuacions complementàries. D’entrada, s’afegiran aparcaments per a càrrega i descàrrega al llarg del carrer de la Creu. A més, per compensar la pèrdua de places per a cotxes, els comerços de la zona donaran tiquets descompte als clients per estacionar al pàrquing municipal d’Emili Grahit. A la pràctica, com ha concretat Sánchez, això els suposarà “pagar una tarifa semblant a la de la zona blava”.
Per últim, i per evitar que es creïn embussos a l’entrada i sortida de l’escola Masmitjà, durant els dies lectius les famílies podran aparcar gratuïtament durant mitja hora a l’aparcament soterrani d’Emili Grahit. En concret, entre dos quarts de nou i les nou del matí, i entre dos quarts de cinc i les cinc de la tarda.
L’avaluació, a l’octubre
La prova pilot al carrer de la Creu, que coincideix amb la primera fase de la reforma, s’allargarà fins a mitjans octubre. També, per deixar un cert temps després de la tornada a l’escola abans d’avaluar-la. Aleshores, la comissió de seguiment que s’ha creat en farà una primera valoració i, si es considera que les mesures han funcionat, durant el primer trimestre de l’any que ve s’estendran a un tram més del carrer de la Creu.
La reforma també inclou una tercera fase; en aquest cas, la que completarà tota la millora. La intenció de l’Ajuntament de Girona és que s’executi al llarg del 2026. En total, la intenció és que al final s’acabin eliminant entre 60 i 70 places d’aparcament per a cotxes.
El tinent d’alcaldia i regidor del barri de l’Eixample, Xavier Aldeguer, ha posat en relleu que la reforma ha de contribuir a crear un carrer de la Creu “més diàfan”. També, tenint en compte que la reforma que es va dur a terme el 2020 ha creat “una paradoxa”, perquè s’ha reduït la sinistralitat viària, tot i que “el preu” ha estat que en alguns llocs el carrer fos “poc amable” i no hi hagués visibilitat des d’una vorera a l’altra.
Per últim, el regidor de Mobilitat ha explicat que l’objectiu de la reforma és disposar d’un carrer “més segur, agradable, pensat per a les persones i on es prioritza la mobilitat a peu”. Isaac Sánchez també ha precisat que, per esponjar el trànsit, s’ha ofert una ruta alternativa als autobusos interurbans (que abans passaven pel carrer Balmes per anar a entroncar amb Ramon Folch). “En aquests moments ja n’hi ha molts que fan servir aquest altre recorregut, i això ajudarà també a pacificar”, ha conclòs.