Els Mossos d’Esquadra a les comarques gironines atenen una mitjana de 8.500 incidències cada mes. Cadascuna d’elles la gestiona un agent especialtzat des de la sala que els Mossos tenen a la comissaria de Mas Xirgu, després que el Departament d’Interior prengués la decidió de recuperar-la. Això ha permès, entre d’altres coses, guanyar eficiència, ja que els policies que reben l’avís tenen un bon coneixement del territori i això fa més efectiu el servei. Com és habitual, el pic d’incidències es registren els mesos d’estiu, coincidint amb l’increment de població i les vacances, fet que obliga a reforçar la sala. Són una vintena d’agents els que treballen a la sala, dos per cada Àrea Bàsica Policial (ABP), dos comandaments i dos més a Trànsit.
Des de fa poc més d’un any, la primera planta de la comissaria de Mas Xirgu dels Mossos de Girona està plena d’ordinadors i agents connectats a un telèfon. En total són una vintena per torn -si bé canvia en funció de l’època de l’any i els caps de setmana- i la seva funció és “crucial” per poder donar una resposta “ràpida i efectiva” a les emergències que surtin. Les trucades que arriben al 112 es filtren, depenent si cal activar uns equips o uns altres, com Bombers, policia o serveis sanitaris.
En cas que el servei requereixi la presència de Mossos, la trucada passa un segon filtre, el de la localització i l’Àrea Bàsica Policial (ABP) responsable de la zona on cal desplaçar-se.
D’aquesta manera, la comunicació passa a un agent dedicat en exclusiva a l’àrea on s’està reportant l’emergència. A partir de les indicacions que dona el comunicant, el mosso activa les patrulles que hi ha a la zona i que té controlades en un mapa interactiu. D’aquesta forma, pot saber amb precisió el temps de resposta que pot trigar a donar la policia i fer més eficient l’actuació.
A més, el fet que la sala s’hagi traslladat de nou a la regió, garanteix que l’agent que rep la trucada estigui familiaritzat amb el territori. D’aquesta manera el policia pot advertir els binomis que estan patrullant a prop de la zona i així donar una assistència més ràpida.
Experiència de carrer
El cap de la sala de Girona, el sotsinspector Pere Brugada, explica que una de les claus per ser un bon policia de la sala és tenir experiència “al carrer”. “Una de les característiques principals és l’empatia amb la persona afectada, però també amb el seu company patruller”, remarca.
“Cal veure què necessiten i quins reforços els cal o si poden ser coses que poden passar a la cua perquè hi ha un nou incident que requereix una atenció més urgent”, explica Brugada.
El cap de la sala de Girona explica que no hi ha una especialització per entrar a la sala, com poden altres unitats de Mossos com ordre públic o investigació, però sí que els agents han de fer cursos amb formació específica per poder fer aquesta feina.
Els pics a l’estiu
Fins a l’abril, els Mossos de la Regió Policial de Girona ja havien gestionat més de 30.000 incidències. La xifra, però, es dispara a l’estiu, especialment els mesos de juliol i agost, coincidint amb l’increment de turisme a la demarcació. Per això, la sala es reforça amb un efectiu més a l’ABP de Blanes, que és la que cobreix la zona de Lloret de Mar i Blanes que incrementa notablement la seva activitat.
En una jornada habitual d’un dia entre setmana, a la sala hi ha dos agents dedicats a cada ABP, dos més de Trànsit i dos comandaments, a banda del sotsinspector Brugada. Durant el cap de setmana es redueix el nombre d’efectius i a les nits varia en funció de les necessitats, per tal d’assegurar un servei “eficaç i eficient”.