Ribes de Freser supera sense incidències el primer mes de prova pilot de contenidors intel·ligents

Consell Comarcal i Ajuntament estudien com evitar el "turisme de deixalles"

La prova pilot de contenidors de rebuig intel·ligents de Ribes de Freser va començar fa un mes i la sensació és que està anant “prou bé” i sense incidències importants, segons l’Ajuntament i el Consell Comarcal del Ripollès. L’alcaldessa Mònica Sanjaume explica que estudien moure els tres punts de l’entrada i sortida del municipi per “no posar-ho tan fàcil al turisme d’escombraries”. Els incívics deixen les bosses a terra o en altres contenidors en veure que no poden obrir-lo. A la resta, però, està funcionant correctament

Aquesta és la primera fase d’una prova pilot que es va posar en marxa fa tot just un mes per intentar millorar els nivells de reciclatge. “Jo sincerament crec que està anant una mica millor del que preveia perquè és una localitat turística i ve molta gent de cap de setmana”, assenyala el conseller de Recollida de Residus del Consell Comarcal del Ripollès, Àlex Medrano després de l'ús que n'estan fent els residents, establiments i veïns de segones residències.

Una opinió que comparteix l’alcaldessa de Ribes, Mònica Sanjaume, que subratlla també la feina que està fent l’agent cívic per conscienciar i aclarir dubtes. “La simple mesura sense la pedagogia al darrere, no té sentit”, afegeix. La prova de foc, però, serà en temporada alta aquest estiu.

El Consell Comarcal del Ripollès és qui gestiona el servei de la recollida de deixalles. La prova s’està fent en coordinació amb l’Ajuntament, que és on es lliuren les targetes. “Encara hi ha alguns veïns que no les han vingut a recollir i cal dir que la fem arribar on sigui”, diu Sanjaume. L’alcaldessa, a més, fa èmfasi en un altre aspecte: “Si una àrea no funciona, ho hem de deixar al que està a 200 metres, però no deixar-ho a terra ni a un altre contenidor perquè és un fals favor”.

“La mandra de reciclar”

Qui coneix molt bé com està anant la prova pilot és Maria Mas, l’agent cívic de residus que recorre els diferents punts de recollida. Explica que la gent gran és “la que està més conscienciada” amb el reciclatge, mentre que “a qui costa més” és a les persones de mitjana edat, entre els 30 i 50 anys. “Falta pedagogia i ganes; no costa res quan tenim els residus als dits triar on el dipositem i, en canvi, sembla que fa mandra”, remarca. En el dia a dia també han detectat algunes incidències amb els lectors. “L’empresa dels contenidors ràpidament ho està arreglant”, remarca el conseller comarcal Àlex Medrano.

Aquest diari ha parlat amb alguns veïns que n’han fet un balanç positiu. Antonio Martínez explica que ja l’ha fet servir alguns cops sense problemes. Ara bé, té clar que perquè la prova pilot funcioni és important que “la gent sigui cívica” i no ho deixi a terra. “No ho entenc perquè si el contenidor està ple pot anar a una altra banda”, afirma.

L’Aitana fa poques setmanes que s’ha empadronat al poble amb la seva família. “L’hem utilitzat fa uns cinc dies i ho necessitàvem perquè tenim bolquers i és molt pràctic”, afirma. Entre les incidències, també destaca que en cap de setmana s’acumula brossa a terra per incivisme.

Sant Joan de les Abadesses, els següents

El Consell Comarcal del Ripollès està seguint molt de prop les incidències i evolució de la prova perquè la idea és replicar-ho a la resta de municipis. Segons detalla Medrano, el 2 de juny s’implantaran contenidors xipats en unes zones concretes de Sant Joan de les Abadesses, on es fa el porta a porta. I a finals d’any, serà el torn de Ribes a Ripoll, Campdevànol i Gombrèn. Pròximament, es començarà a treballar amb tots ells per als preparatius.

Tant Medrano com Sanjaume remarquen que l’objectiu final és reduir les tones de rebuig que s’envien a l’abocador, millorar el percentatge del reciclatge i complir amb la normativa europea. “Hem d’arribar al 55% i estem a la vora del 40%, hi ha molta feina”, remarca el responsable comarcal. A finals del 2026 esperen poder tenir els 19 municipis amb tancaments xipats.