Temporada Alta estrena aquest cap de setmana 'Manyac, Manyac'

Pep Vila, únic intèrpret de l'espectacle, torna als escenaris quatre anys desprès amb un monòleg "exigent"

'Manyac, Manyac', el nou espectacle de Pere Puig, director de la Sala La Planeta, i que s'estrenarà el proper cap de setmana en el marc del festival Temporada Alta, és una adaptació de l'obra 'Enfantillage's, del dramaturg francès Raymond Cousse. El muntatge, amb ecos llunyans de Beckett i Ionesco, explica una història a estones hilarant i en d'altres terriblement cruel sobre la infantesa. Pep Vila, únic intèrpret de l'espectacle, encarna a un home vestit de nen, o a un nen en un cos d'home, en una col·lecció de records que conformen en un petit univers, el d'un poble qualsevol, un resum del món que ens envolta.

En un escenari sobri, on a banda de Pep Vila només hi ha un bagul on s'"encabeixen les experiències vitals del nen", l'obra intenta transmetre a l'espectador com la innocència de la infantesa modela la realitat i banalitza "les coses terribles" que succeeixen cada dia. Una visió però, han explicat els seus responsables, que no amaga la cruesa de la realitat. Per aconseguir-ho, l'obra s'estructura en vuit històries que Vila relata posant-se a la pell de més de 30 personatges diferents en un monòleg "intens i esgotador".

Pep Vila, que torna als escenaris desprès de quatre anys, ha estat l'impulsor del projecte. Explica que va apostar per aquesta obra perquè permet explicar com es veu i es descobreix el món durant la infància. És per això que va apostar per Pere Puig, director de la Sala Planeta, al que ja no coneixia de feia temps, i amb el que es va veure en cor d'adaptar un "text complicat" que s'havia d'acostar al públic català.

Pere Puig explica que el repte principal va ser "domar" un text que en el seu original no té signes de puntuació i que utilitza un vocabulari enrevessat ple de jocs de paraules. Així doncs, explica Puig, el primer objectiu va ser "fer-lo més lleuger", i el segon, i no menys important, va ser adaptar-lo a una infantesa "més identificable" pel públic català. Així, Puig i Vila van sintetitzar elements comuns de la seva infantesa per apropar el text de Cousse a un imaginari col·lectiu més reconeixeble.

Puig ha afegit que si va acceptar l'encàrrec és perquè Vila en seria el protagonista. I és que Puig assegura que el text obliga a un exercici de "virtuosisme" molt important que no està a l'abast de tots els actors per la dificultat del llenguatge que s'utilitza, amb repeticions constants de paraules dins una mateixa frase, i perquè físicament també és molt exigent per la intensitat que reclama.

Vila, de la seva banda, ha assegurat que afronta el repte de tornar als escenaris amb molt de respecte però amb ganes de transmetre al públic les emocions que ell reconeix en l'obra.