Els gironins són els que millor valoren als professionals de l'atenció primària

Els donen una puntuació de 8 sobre 10, per damunt la mitjana de Catalunya

Els usuaris de Girona de l'atenció primària valoren amb un 8 sobre 10 el grau de satisfacció global, i el 88,4% manifesta que, en cas de poder escollir, continuaria fent ús del servei. Aquests són els principals resultats de l’estudi realitzat dins el Pla d’enquestes de satisfacció del CatSalut PLAENSA pel que fa a la percepció, experiència i satisfacció dels usuaris del Servei Català de la Salut amb l’atenció primària, realitzat el darrer trimestre de 2024. A nivell de Catalunya, la satisfacció dels usuaris amb el servei rebut durant l’any 2024 és de 7,75 sobre 10, mentre que la fidelitat amb el servei s’ha situat al 86,0%, ambdós per sobre dels resultats obtinguts al 2023.

A nivell de tot Catalunya, han respost l’enquesta35.022 persones, de les quals se n’ha extret una mostra de 30.000 ponderada en funció de la representació de cada grup (edat, sexe i ABS). D’aquestes, un total de 3.280 eren usuaris de les 41 àrees bàsiques de salut de la Regió Sanitària de Girona. Als participants se’ls preguntava sobre la seva experiència en l’accessibilitat als serveis, el tracte i interaccions amb professionals, la participació en la presa de decisions o la coordinació i organització del centre, per exemple. Les enquestes es van realitzar entre el 14 i el 24 d’octubre del 2024.

Els serveis d’atenció primària de la Regió Sanitària de Girona són dels més ben valorats de Catalunya, ja que en 14 dels 22 ítems analitzats, les respostes obtingudes són millors que la mitjana catalana i en la resta són semblants. Des que es realitza el PLAENSA, les dades de satisfacció de l’atenció primària de Girona amb les valoracions més baixes van arribar l’any 2021, coincidint amb la pandèmia. Des d’ençà, aquestes han anar millorant progressivament, arribant ara als nivells que hi havia abans de la Covid.

Els centres d’atenció primària de Girona han obtingut una resposta superior al 90% en la meitat dels indicadors analitzats, una puntuació considerada d’excel·lència. Els 3 ítems més ben valorats al 2024 són la neteja del CAP (amb un 96%), el tracte personal dels infermers o infermeres, amb un 95,9% i la comprensió de les explicacions donades, amb un 94,1%. També s’han valorat de manera excel·lent altres qüestions com ara el tracte del personal mèdic, si s’ha donat la informació necessària i de manera coherent, o la sensació d’estar en bones mans, entre d’altres.

De la resta d’estàndards analitzats, en deu preguntes les respostes han estat per sobre del 80%, valorats també com a indicadors positius, i en només 2 qüestions es considera que hi ha marge de millora: la facilitat per obtenir un dia de visita (puntuada amb un 68,8%, per sobre de 62,3% de Catalunya) i la puntualitat per entrar a la visita (amb un 73% a Girona, també per sobre del 67,5% de la mitjana catalana).

A nivell global de Catalunya, els resultats obtinguts en l’estudi PLAENSA d’atenció primària de l’any 2024 mostren una puntuació similar als resultats obtinguts durant l’any 2023. La satisfacció dels usuaris amb el servei rebut durant l’any 2024 és de 7,75 sobre 10, mentre que la fidelitat amb el servei s’ha situat al 86,0%, ambdós per sobre dels resultats obtinguts al 2023.