La Generalitat de Catalunya, a través dels departaments de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, i d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, ha posat a informació pública per un mes el projecte d’ordre per la qual es revisen les zones vulnerables en relació amb la contaminació per nitrats procedents de fonts agràries.
En aquesta proposta, es planteja descatalogar tres municipis de les zones vulnerables per nitrats, arran de la millora dels indicadors qualitatius i la reducció de les concentracions d’aquests compostos. Aquests municipis són Blanes (Selva, a la zona vulnerable 2), Cubells (la Noguera, a la zona vulnerable 6) i Tavertet (Osona, a la zona vulnerable 3). En canvi, es proposa ampliar la designació de zona vulnerable a vuit nous municipis: Corbera d’Ebre, Gavet de la Conca, Jorba, Marçà, el Pla de Santa Maria, el Perelló, Ponts i Sant Sadurní d’Anoia, on es constaten concentracions sostingudes de nitrats a les aigües subterrànies.
En línies generals, s’observa una tendència estable en la majoria de zones vulnerables, amb un lleuger increment de la contaminació en determinades àrees, però també amb zones on la situació millora.
Més de mil punts de control
L’Agència Catalana de l’Aigua (ACA), a través d’una xarxa de control de 1.164 punts, ha analitzat i estudiat la tendència en la presència de nitrats a les aigües subterrànies i superficials.
La xarxa de control de les aigües subterrànies, que permet fer el seguiment dels nitrats d’origen agrari, està formada per 785 punts de control (fonts, pous, piezòmetres, etc.), que es mostregen anualment, i 50 punts amb una periodicitat trimestral per obtenir dades més àmplies i valorar tendències en la concentració de nitrats. D’aquests 785 punts, 591 es troben dins de les zones vulnerables.
El seguiment dels nitrats en les masses d’aigua epicontinentals (rius, estanys, zones humides i embassaments) es realitza a través de 379 punts de control, amb una freqüència mensual. A les masses d’aigua costaneres, l’anàlisi es fa en 63 punts de control fins a vuit cops l’any.