Primers judicis a Catalunya contra les multes del #novullpagar

Un conductor gironí es nega a pagar 1.500 euros de sanció

La campanya #novullpagar enfila la via judicial. Aquest dimarts, el jutjat contenciós número 1 de Girona ha fet un dels primers judicis a Catalunya d'un conductor que ha recorregut la multa de 100 euros que li va imposar el Servei Català de Trànsit (SCT) el 14 d'octubre del 2012 per no pagar el peatge Girona Sud. Roger Verdaguer, de 30 anys i veí de Girona, acumula 15 multes per no pagar peatges de l'AP-7. Ha decidit no abonar-ne cap i arribar "fins al final" per defensar aquesta acció de desobediència contra "els abusos" de l'Estat i de la concessionària Abertis.

El lletrat del conductor, Benet Salellas, demana que anul·lin la sanció i argumenta que no hi havia cap norma que l'obligués a pagar. El 29 de març del 2012 un veí d'Anglès (Selva), Josep Casadellà, va fer el primer #novullpagar. Va decidir no pagar un peatge de l'AP-7, ho va enregistrar en vídeo i ho va penjar a Internet. Aquest vídeo va córrer com la pólvora i molts conductors van imitar la iniciativa, una manera de protestar contra "els abusos" de l'Estat contra Catalunya i el monopoli de concessionàries com Abertis. Havia nascut la campanya #novullpagar, que va culminar amb diverses mobilitzacions massives d'insubmissió als peatges.

Els conductors aprofitaven una mena de buit normatiu que hi havia perquè, entenien, cap reglament recollia que fos obligatori pagar el peatge. Amb aquest argument, Roger Verdaguer, i el seu lletrat, Benet Salellas, han decidit recórrer la primera de les multes de 100 euros que el Servei Català de Trànsit (SCT) reclama al conductor gironí per no pagar un peatge de l'autopista AP-7. El jove acumula fins a 15 multes per fer un #novullpagar quan cobria habitualment el recorregut entre Girona i Terrassa. Set de les sancions han prescrit però les altres vuit no, i ha decidit presentar un recurs contenciós administratiu contra cadascuna de les multes.

"Arribarem fins al final perquè em vaig afegir a una campanya cívica, que entenc que no vulnera la legalitat i aprofitava un buit legal per fer una reclamació que consideràvem justa", ha afirmat Roger Verdaguer a les portes del jutjat. Benet Salellas ha recordat que, arran de la campanya massiva, l'Estat va modificar la llei per deixar clar que no pagar un peatge és una conducta sancionable. "Entenem que si ho van modificar va ser perquè fins llavors no quedava prou clar", ha argumentat el lletrat.

Aquest dimarts, la primera de les multes recorregudes ha arribat al Jutjat contenciós administratiu número 1 de Girona. Roger Verdaguer demana que declarin nul·la la multa que li van imposar per no pagar el peatge. Un dels arguments que ha esgrimit el lletrat de Verdaguer és que ja hi ha una sentència prèvia del Jutjat contenciós 9 de València que anul·la una de les multes per considerar que enlloc es recollia que el conductor estigués obligat a pagar el peatge. "Esperem que el jutjat ens doni la raó en el mateix sentit", ha afirmat Salellas.

El lletrat de la Generalitat, en canvi, ha apuntat que quan un conductor agafa un tiquet per entrar a una autopista, ja estableix una mena de contracte amb la concessionària i sap que té l'obligació de pagar. A més, considera que "tothom està subjecte a la legalitat" i el reglament de trànsit ja recull que quan un conductor arriba a un peatge s'ha d'aturar i "complir" amb l'obligació de pagar.

Un "filó" per al Servei Català de Trànsit

"El que no pot ser és que sense cobertura legal imposessin sancions a ciutadans que feien accions inofensives davant beneficis empresarials i que s'emmarca dins llibertat expressió", ha afirmat Benet Salellas que creu que el SCT ha descobert "un filó" a través del qual obtenir ingressos milionaris. Segons les últimes dades fetes públiques pel Govern, el SCT tramita 40.000 expedients de conductors que es van negar a pagar el peatge. Salellas creu que el Govern ha trobat "un filó" i actua "amb hipocresia" reclamant l'abonament de l'import de les multes.

A més, el lletrat ha recordat que hi ha conductors que acumulen desenes de sancions i que han de recórrer multa per multa als jutjats, previ pagament dels 30 euros de taxa judicial per cada cas. "La Generalitat compta amb què la baixa quantia de les multes dissuadirà els sancionats de presentar-se davant la justícia i optaran per pagar", ha lamentat Salellas.

Després de la vista, el cas ha quedat vist per a sentència.

Dimarts passat, un altre judici

El contenciós interposat per Verdaguer en el marc de la campanya #novullpagar és un dels primers que arriba a judici. Dimarts passat, també al contenciós 1 de Girona, se'n va celebrar un altre (que fins ara no havia transcendit). Aquí, el denunciat és el coordinador de Solidaritat a l'Alt Empordà, Jordi Falgàs, que es va negar a pagar el peatge a la sortida de Figueres Sud el 4 de novembre de l'any passat, quan anava en un cotxe d'empresa.

L'advocat que el porta, Andreu Garriga, ha explicat que els motius que van al·legar durant el judici perquè la multa de 100 euros se li declarés nul·la van en dues direccions. La primera, que a la denúncia enlloc hi apareix el nom del seu client, sinó només la matrícula del vehicle. "És a dir, hi va haver una manca d'identificació, i Abertis tampoc ha aportat cap fotografia que acrediti que el cotxe va passar pel peatge ni que el meu client el conduís", ha precisat el lletrat.

A més d'aquest motiu, la defensa de Falgàs també ha al·legat -com en el cas d'aquest matí- que en el moment en què el SCT va interposar la multa hi havia un buit legal. "No va ser fins a la reforma legislativa que es va fer a posteriori quan es va dir clarament que no pagar un peatge era motiu de sanció", ha explicat Andreu Garriga.

Solidaritat té constància que arreu de la demarcació, a hores d'ara, hi ha uns set contenciosos presentats al jutjat per multes del #novullpagar. Des del partit, porten cinc d'aquests casos.