Usuaris de la línia d’alta velocitat entre Figueres i Barcelona denuncien que pateixen “retards constants” i que això els genera incertesa per saber si arribaran a l’hora que preveien a destí. A més, es queixen que quan hi ha algun contratemps, com una demora o una cancel·lació, “mai ningú sap res”. “No saps a qui preguntar. Renfe és l’única empresa que ningú sap què passa”, es queixa l’Eva Buscarons, que viu a Girona i treballa a Barcelona. A més, els usuaris asseguren que s’han viscut “coses estranyes” aquesta última setmana amb retards de fins a tres hores, coincidint amb la desconvocatòria de la vaga, prevista inicialment per dilluns. Això ha fet, per exemple, que usuaris de l’últim tren, arribessin a casa a la una de la matinada.
La Luana Álvarez és dentista i autònoma. Viu a Barcelona i dos cops per setmana ha d’anar a Girona perquè passa consulta en una clínica. Els darrers dies s’ha trobat que ha hagut d’avisar la seva cap perquè anul·lés l’hora d’un client, perquè l’Avant que tenia previst agafar anava amb retard. L’Eva Buscarons fa la ruta al revés que la Luana. Ella viu a Girona i ha d’anar cada dia a Barcelona a la feina. Explica que la setmana passada havia d’agafar un tren a quarts de set, però el van cancel·lar i es va haver d’esperar a quarts de deu de la nit per tornar a casa. En Dani Blay ha de viatjar tres cops per setmana a Barcelona des de Girona. També s’ha trobat amb retards que li generen “incertesa i desesperació” perquè no sap què dir al seu cap i, fins i tot, ha demanat sortir o entrar abans a la feina, per assegurar-se arribar quan toca.
Tots tres, però, coincideixen a dir que el perjudici per a les empreses és “enorme”, però assenyalen que “l’estrès emocional” que suposa no poder arribar a casa quan tenien previst. La Luana, en Dani i l’Eva són tres usuaris de l’alta velocitat de la línia Figueres-Barcelona que reclamen que es prenguin mesures per “posar-hi remei”. “Que falli un dia encara ho entens, però que sigui per sistema és inacceptable”, explica l’Eva.
En el que també coincideixen tots els usuaris és en la diferència “abismal” del servei des de fa un any. “Abans érem l’enveja de la Renfe, era fantàstic i a sobre podies reservar diferents horaris. Ara és un drama”, lamenta Álvarez. I és que des de fa uns mesos, Renfe no deixa bloquejar bitllets en diferents horaris i trens i només permet agafar-ne un i no dona opció de modificar el tren.
Això, però, no seria un problema “si almenys es complissin els horaris”. Segons expliquen alguns viatgers, un dels combois que anaven de Barcelona Sants a Gironadimecres d’aquesta setmana es va endarrerir unes tres hores i va acabar sortint passada la mitjanit. Com que les màquines van registrar que ja era l’endemà, no validaven els bitllets que figuraven pel dia anterior.
“Aquí ningú sap res”
Però la crítica comuna entre tots els usuaris de l’alta velocitat entre Figueres i Barcelona és la falta d’informació. El problema, assenyalen els viatgers, és que quan hi ha una incidència, ja sigui un retard o una cancel·lació, el personal de Renfe no sap què dir als passatgers. “És un fenomen molt curiós. Ningú sap mai res, és un mantra que tenim incorporat. És curiós, perquè deu ser l’única empresa al món que quan passa alguna cosa ningú sap res. La paraula informació no consta en el vocabulari de Renfe”, lamentaBuscarons.
Tota aquesta situació ha portat els usuaris a organitzar-se i compartir un grup de Telegram on expliquen cadascuna de les incidències i així poden fer un seguiment de quins retards hi ha. “Si a Figueres avisen que va tard, els de Girona ja ens preparem i així podem preveure a quina hora arribarem a Barcelona”, explica l'EVA, que assenyala que el problema es genera a Sants perquè “no està preparada” per la quantitat de trens que arriben. A més, també creuen que les obres de la Sagrera tenen a veure amb aquests problemes.
Finalment, alguns dels usuaris es mostren crítics perquè els retards s’han notat de manera més destacable l’última setmana, coincidint amb la desconvocatòria de la vaga prevista per dilluns. “En alguns casos ha estat provocat per les obres o per incidències, però creiem que hi ha hagut vaga encoberta”, lamenten.