L'ACA inverteix 943.000 euros en la millora del punt de control d'aigua a la riera d'Arbúcies

L'obra tindrà lloc dins el terme municipal de Sant Feliu de Buixalleu

L’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) està impulsant la millora del punt de control d’aigua a la riera d’Arbúcies, situada dins del terme municipal de Sant Feliu de Buixalleu, a la comarca de la Selva. Amb un pressupost de licitació proper als 943.000 euros i amb finançament dels fons europeus Next Generation, es poden presentar ofertes fins al 28 de febrer d’enguany.

Els treballs consistiran en rehabilitar l’actual estació d’aforament, que està en desús, mitjançant la modificació de la geometria actual i duent a terme una sèrie de millores per a garantir el seu funcionament i poder aportar informació, en temps real sobre els cabals circulants (tant en situacions de normalitat o sequera, com en episodis de riuades). Dins de les actuacions previstes, també s’implementa equipament per al control de paràmetres qualitatius de l’aigua (conductivitat, temperatura i terbolesa) i, la mesura de la precipitació, com a paràmetre complementari, molt útil en el seguiment d’episodis.

En el marc dels treballs, es durà a terme el reperfilament de la llera on està l’estació d’aforament, amb l’objectiu de garantir la circulació de l’aigua i evitar l’acumulació de restes de vegetació i sediments.

Escala de peixos

Un altre dels objectius de l’adequació d’aquest punt de control, situat a 4,5 quilòmetres de la confluència amb el riu la Tordera, és millorar la connectivitat fluvial i facilitar el pas de peixos. En aquest sentit, es construirà una escala de peixos amb safareigs successius, que beneficiaran al barb de muntanya i la bagra, les espècies de peixos més representatives d’aquesta zona.

Xarxa de control

L’ACA disposa d’una xarxa de control automàtica, amb prop de 190 punts de control, en embassaments, aforaments en rius i canals, estacions de qualitat i piezòmetres per a controlar l’estat dels recursos hídrics.

Aquesta xarxa es divideix en 80 aforaments en rius, 12 en embassaments, 31 en canals de derivació, 12 en estacions automàtiques de control de la qualitat i 54 piezòmetres automàtics.

Per dur a terme la mesura directa i puntual de cabals en rius i canals, l’ACA disposa de tècnics aforadors i mitjans materials (equips d’aforament) per realitzar mesures d’aforament de cabals. Aquestes mesures es realitzen en tots els escenaris hidrològics (sequera, normalitat i episodis d’avinguda) amb diferents objectius com poden ser: control de cabals ambientals o, a l’altre extrem, cabals d’avinguda, verificació i calibratge de les corbes de cabals (relació alçada – cabal) de les estacions d’aforament, control de les derivacions dels aprofitaments d’aigües superficials i, realització d’estudis tècnics o científics, entre d’altres.