Prova pilot amb un autobús elèctric per al transport a demanda al Gironès i Pla de l’Estany

Aquest servei es va iniciar el 2019 i ja acumula 23.000 passatgers

El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica utilitzarà durant els pròxims dies un autobús 100% elèctric per a prestar els serveis de transport a la demanda Clic.cat del Gironès i del Pla de l’Estany. Es tracta d’una prova pilot que es realitza amb l’operador gironí TEISA (Transports Elèctrics Interurbans, SA) i de manera col·laborativa amb l’empresa carrossera catalana INDCAR, situada a Arbúcies.

És un minibús del fabricant Bluebus, de sis metres d’allargada, que no genera emissions ni fa soroll en la propulsió. Té deu seients, un espai per a cadira de rodes i capacitat per a 23 passatgers dempeus. Disposa d’una bateria de 126 kWh i d’una autonomia de 250 quilòmetres. Necessita un temps de recàrrega de sis hores i mitja.

El Clic.cat del Gironès consta de tres línies circulars amb inici i final a Girona, que enllacen poblacions com Sant Julià de Ramis, Sarrià de Ter, Campdorà, Canet d’Adri o Llorà. Va ser el primer Clic.cat, iniciat l’octubre del 2019, i acumula 23.000 viatgers fins a la data.

El Clic.cat del Pla de l’Estany també compta amb tres línies circulars amb origen i final a Banyoles. Connecta municipis com Sant Miquel de Campmajor, Mieres, Vilademuls o Vilavenut, i el barri de Can Puig de Banyoles. Es va posar en funcionament el desembre del 2019, i ha donat servei a 10.600 viatgers.

L’objectiu de la prova pilot és valorar l’efectivitat d’aquest vehicle elèctric en aquests serveis i estudiar-ne l'ús en un futur Clic.cat a la Vall de Llémena. Amb aquest nou model de major autonomia, es vol seguir descarbonitzant la mobilitat en el transport públic a la demanda, reduint així les emissions contaminants i donant resposta als reptes del canvi climàtic.

El Clic.cat de la Garrotxa ja opera amb un autobús elèctric

El Departament ja disposa d’un autobús 100% elèctric per al servei Clic.cat de la Garrotxa, que connecta Olot, Riudaura, les Preses i la Vall d’en Bas i que també està operat per TEISA. Es tracta d’un vehicle del fabricant Karsan, amb capacitat per a 21 passatgers i totalment accessible. Té un motor elèctric de 135 kW, que permet superar pendents del 25%, i una energia embarcada de 88 kWh, amb una autonomia de 200 quilòmetres. Aquest servei es va posar en funcionament el gener del 2023, mentre que el Clic.cat de la Garrotxa, iniciat el juliol del 2021, ha transportat 23.700 viatgers fins avui.

Clic.cat: transport a demanda digitalitzat

El Clic.cat és un servei de transport a la demanda digitalitzat que funciona a través d’una aplicació mòbil. Aquesta eina permet fer reserves, veure en temps real la ubicació del vehicle, consultar l’itinerari, conèixer el temps de recorregut i l’hora prevista d’arribada.

En zones rurals o de baixa densitat de població, el Clic.cat contribueix a lluitar contra el despoblament, millora la connexió social, facilita la cohesió territorial i redueix la sensació d’aïllament entre municipis. Aquest model de mobilitat sostenible garanteix l’accessibilitat en transport públic a tot el territori català.

Actualment, Catalunya compta amb 55 línies Clic.cat, i el Departament de Territori vol seguir avançant cap a la digitalització total del transport a la demanda. L’objectiu és transformar progressivament en Clic.cat les prop de 250 línies de transport a la demanda de la Generalitat, que connecten més de 700 nuclis de població. Els serveis que encara no han estat digitalitzats funcionen mitjançant reserva telefònica.