En un anunci inesperat, el govern espanyol, la Generalitat de Catalunya i AENA han pactat una ampliació sense precedents per a l’Aeroport de Girona - Costa Brava. Aquesta nova infraestructura, que inclou la construcció d’una segona pista inicialment prevista per a l’Aeroport del Prat (que havia de ser la tercera), posicionarà Girona com un nou hub internacional.
L’acord permetrà connectar la demarcació amb ciutats com Nova York, Los Angeles, Tòquio i Abu Dhabi a través de vols operats, en la seva majoria, per companyies de baix cost. Els preus es preveuen molt accessibles, amb tarifes per travessar continents a partir de 250 euros.
El cost estimat d’aquesta ampliació seria de 300 milions d’euros, amb una data de finalització prevista per al 2026. No obstant això, la decisió final està pendent de la comissió tècnica formada entre el PSC i ERC, que ha de determinar la viabilitat i els detalls del projecte.
Paral·lelament, Renfe ha anunciat plans per construir un baixador del Tren d’Alta Velocitat (TAV) a l’Aeroport de Girona. Aquesta infraestructura facilitaria la connexió directa de l’aeroport amb ciutats com Barcelona, Girona, Madrid i París, amb trens cada dues hores. El projecte, amb un cost estimat de 150 milions d’euros, té com a objectiu millorar l’accessibilitat i l’atractiu de l’aeroport per als viatgers internacionals. La seva posada en marxa està prevista per al 2027.
A més, s’ha posat sobre la taula la creació d’un tren-tram que connectaria Palamós (Baix Empordà) i Olot (Garrotxa), passant per diverses localitats de la regió. Aquest projecte busca millorar la mobilitat interna i fomentar l’ús del transport públic, reduint la dependència del vehicle privat.
El traçat sud inclouria estacions a Palamós, Platja d’Aro, Sant Feliu de Guíxols, Llagostera, Cassà de la Selva, Vilablareix, Girona, Cornellà de Terri, Banyoles, Serinyà, Besalú, Argelaguer, Castellfollit de la Roca i Olot.
El traçat nord passaria per Calella de Palafrugell, Palafrugell, la Bisbal d’Empordà, Verges, l’Escala, Viladamat, Sant Pere Pescador, Fortià, el Far d’Empordà, Figueres, Besalú, Argelaguer, Castellfollit de la Roca i Olot. El cost estimat d’aquest projecte és de 300 milions d’euros, amb una data de finalització prevista per al 2029.
Aquestes propostes formen part d’un pla més ampli per millorar les infraestructures de mobilitat a les comarques gironines. Segons el Pla Territorial Parcial de les Comarques Gironines, es preveu la implementació de noves línies de tren-tram que connectin l’aeroport amb Girona, Flaçà i la Costa Brava, així com la connexió de l’Eix Transversal Ferroviari entre Vic, Olot i Figueres.
A més, el Pla de Rodalies de Catalunya 2020-2030 inclou mesures per millorar la freqüència i la qualitat dels serveis ferroviaris a la regió, amb l’objectiu de fomentar l’ús del transport públic i reduir les emissions de CO2.
Tot i que aquestes iniciatives representen una inversió significativa, les autoritats confien que contribuiran a posicionar Girona com un important centre de connexions aèries i ferroviàries, impulsant el desenvolupament econòmic i turístic de la regió. No obstant això, és important destacar que aquestes propostes encara es troben en fase de discussió i planificació, i la seva implementació dependrà de l’aprovació definitiva per part de les autoritats competents.
(Nota: aquesta notícia és una innocentada del Dia dels Sants Innocents)