Girona vol que l'Estat insonoritzi i dissimuli el viaducte del tren

Puigdemont, assegura que Foment ha "obert la porta" a signar un conveni

Aquest matí, l'alcalde de Girona, Carles Puigdemont, el regidor delegat del projecte ferroviari, Carles Ribas, i una representant dels veïns i comerciants de Sant Narcís, Ester Arnau, han mantingut una reunió amb el secretari general d'Infraestructures del Ministeri de Foment, Manuel Niño, i el president d'Adif, Gonzalo Ferre, per tractar diversos aspectes relacionats amb el projecte ferroviari de la capital gironina. 

L'alcalde ha explicat que la reunió, que ha durat hora i mitja, ha servit per acostar posicions, tot i que no s'ha tancat cap acord, ja que les parts s'han emplaçat a trobar-se en les properes setmanes. Ara bé, l'ajuntament ha aprofitat per demanar a l'Estat que, ja que no hi ha previsió d'enderrocar el viaducte, es plantegi actuacions per modernitzar-lo.

Concretament, i segons ha avançat l'alcalde, aquestes actuacions passarien per mesures per minimitzar l'impacte visual, l'acústic i també un replantejament dels usos de l'espai de sota la infraestructura. Com a exemple, l'alcalde ha parlat de replantejar què passarà amb l'espai que ocupa l'aparcament de pagament que hi ha a tocar de l'estació un cop entri en servei el pàrquing soterrat de la nova estació del TAV. "Davant la claredat amb què s'han expressat i en veure que no hi ha projecte ni per soterrar el tren convencional ni per enderrocar el viaducte hem de recuperar antigues reclamacions", ha afirmat l'alcalde.

Un possible conveni amb xifres

Un altre dels aspectes que s'han tractat a la trobada fa referència a les obres de reposició de les zones afectades pel TAV. Ajuntament i Estat discrepen sobre què pertoca a cadascú pagar i, de fet, el consistori ja ha aprovat dos projectes que pensa pagar de la seva butxaca (Bisbe Sivilla i plaça Montserrat) davant l'immobilisme de l'Estat, que considera que només ha de refer la zona situada dins les tanques d'obres.

Més enllà d'aquestes discrepàncies, l'alcalde ha explicat que durant la reunió els representants de Foment han "obert la porta" a signar un conveni que reculli la inversió de cada administració hi posarà i que, fins i tot, podria incloure-hi la Generalitat. "Es tracta de posar negre sobre blanc, que cadascú faci números i digui què hi posarà", ha detallat l'alcalde, que considera que és "irrenunciable" aconseguir que les reposicions vagin més enllà del que la llei estipula. Per això, Puigdemont ha avançat que l'ajuntament hi haurà de posar diners i assumir, com ja està fent, obres que queden fora de l'àmbit de les tanques. "És normal que si hi ha carrers que físicament no han estat tocats però nosaltres entenem que formen part de l'àmbit de l'obra fem una planificació conjunta", ha declarat.

Puigdemont ha dit que s'han donat "unes setmanes" perquè tant ajuntament com Foment elaborin una proposta de conveni que hauran de presentar en la propera reunió, que no ha concretat quan serà. "Crec que no passaran massa setmanes perquè ens tornem a veure", ha avançat l'alcalde, que considera que ara "s'està més a prop" d'aconseguir un acord.

D'altra banda, ha celebrat que Foment ratifiqui el calendari que inicialment havia donat per a la finalització de les obres de reposició del carrer Josep Maria Gironella -a l'octubre- i de la plaça d'Europa -al desembre. Pel que fa a l'àmbit del Parc Central, ha reconegut que hi ha "algunes discrepàncies" però que no haurien de fer que el projecte estigués acabat l'estiu vinent.

El ple extraordinari, posposat

Després de la reunió a Madrid estava previst que el dilluns vinent es fes un ple extraordinari monogràfic sobre el TAV. Segons ha explicat l'alcalde, aquesta sessió es posposarà perquè ha decidit reunir primer la comissió mixta de seguiment del projecte ferroviari per informar sobre la reunió.

Puigdemont ha assenyalat però que manté el compromís de celebrar aquest ple extraordinari, que es podria fer a l'octubre.