Blanes dona suport als seus pescadors que temen ''la mort'' del sector d'arrossegament

"Haurem de menjar peix que no saps d'on ve ni com l'han pescat" expliquen els veïns

Desenes de veïns de Blanes (Selva) han sortit aquest dimarts al passeig de Mar a donar suport als pescadors, en el segon dia d'aturada del sector per protestar contra la voluntat de reduir un 80% els dies de pesca d'arrossegament com proposa la Comissió Europea (CE).

Els pescadors han sortit amb les barques a la badia de Blanes a fer sonar les seves botzines, mentre al passeig els veïns aplaudien i feien sonar xiulets. La Rosa Elías explica que sempre compra peix de proximitat i lamenta que a partir d'ara "haurem de menjar peix que no saps d'on ve ni com l'han pescat". Des de la Confraria de Pescadors de Blanes adverteixen que, si s'aprova el que proposa la CE, suposarà "la mort" d'un sector que actualment compta amb tretze barques a Blanes.

"No pot haver-hi negociació. Ja hem fet tot el que podem fer". Són paraules de la portaveu de la Confraria de Pescadors de Blanes, Iris Triola, que ha agraït la presència de les desenes de veïns que s’han acostat al passeig.

Al final, els pescadors han encès bengales i s'ha llegit un manifest on s'ha deixat clar que, malgrat que la proposta de la CE afecta especialment les tretze barques d'arrossegament que hi ha a Blanes actualment, la restricció suposaria la fi de la resta de professionals. "Desapareixeria tot el sector de la pesca no només les barques d'arrossegament. Totes les arts estem implicades", ha assenyalat Triola.

La portaveu de la Confraria de Pescadors de Blanes ha deixat clar que continuaran lluitant i que no es conformaran amb una reducció menor del que proposa la CE. "Fa molts anys que fem la feina perquè aquest peix sigui sostenible, això és el que han de veure", argumenta.

Veïns preocupats

Els veïns que s'han acostat a donar suport al sector han reclamat que "es deixi treballar en pau" els pescadors i han carregat contra les polítiques que "maten" el sector. "Per què no poden sortir a pescar ara, com han fet tota la vida", es pregunta la Rosa Elías, que es dedica a la pagesia i que ara creu que cal donar suport a un sector que, recorda, se'l va declarar essencial durant la pandèmia.

Elías també es mostra "preocupada" perquè habitualment compra a la peixateria del seu barri de Blanes i consumeix producte que sap que "està pescat el mateix dia". "Ara, en canvi, haurem de menjar peix que no sabem d'on ve ni com l'han pescat", lamenta.

Com ella, la Carme Vendrell demana que es tiri enrere aquesta "tonteria" de la Comissió Europea i es deixi "treballar en pau" els pescadors. "Fa molta ràbia i es veu que volen que la gent no treballi", assenyala.

"Matar una tradició"

Qui també ha sortit a reivindicar la feina dels pescadors de Blanes ha estat l'alcalde del municipi, Jordi Hernández, que ha lamentat la situació que viu el sector i considera que, en cas de tirar endavant, suposaria "matar una tradició".

"Em sap greu com a veí i com a alcalde. No podem pensar en això, perquè ja no és un problema econòmic, és matar una tradició. La costa catalana no s’entendria sense els ports pesquers", ha ressaltat.