Prop de 1.000 famílies de les comarques gironines (clients d’Endesa) que gaudeixen del bo social han de renovar la seva ajuda abans de final d'any per no perdre el descompte en la factura de la llum. Aquest escenari afecta a clients que gaudeixen del bo social des d’abans del 29 de març de 2022, quan va entrar en vigor el Reial decret llei (RDL) 6/2022. Aquesta normativa estableix una renovació automàtica inicial per a aquests clients però, passats dos anys d’aquesta renovació, la llei obliga a presentar una nova sol·licitud i aportar la documentació per continuar mantenint l’ajuda.
Per a facilitar aquest procés, Endesa – a través de la seva Comercialitzadora de Referència, Energia XXI– està enviant comunicacions als seus clients per informar-los i instar-los a tornar a sol·licitar el bo social per continuar rebent l’ajuda. Un cop revisada la documentació, si se’ls assigna el bo social, les renovacions posteriors es faran de manera automàtica cada dos anys, sempre que compleixin els requisits establerts pel Ministeri per a la Transició Ecològica i Repte Demogràfic i es rebi la resposta favorable per part d’aquest organisme, sense necessitat de realitzar tràmits addicionals.
Aquest últim quadrimestre de l’any presenta el pic més alt de caducitats de bons socials. Durant els darrers dos mesos (setembre i octubre) ja van caducar al voltant de 1.400 bons socials a la demarcació de Girona (16.500 a tot Catalunya), segons dades d’Endesa. D’aquests, s’han renovat i adjudicat fins a un 96,6%, alguns dels quals són de renovacions corresponents a aquest període i d’altres corresponen a gestions realitzades també durant l’agost i que ja van ser adjudicats al setembre.
Sigui com sigui, la resposta dels clients a l’hora de renovar el bo social, en part motivats per les comunicacions que se’ls hi està fent arribar, és positiva. Cal recordar, però, que aquells que encara no han presentat la sol·licitud de renovació i la documentació, és fonamental que ho facin per mantenir els descomptes i no haver d’enfrontar-se a una possible acumulació del deute en cas de no poder fer front a les factures de la llum, ja que el bo social redueix considerablement l’import del subministrament elèctric.
Actualment, i fins el 31 de desembre, els descomptes se situen en el 57,5% per a les persones vulnerables i del 72,5% per als vulnerables severs. A partir de l’1 de gener de 2025, el RDL 4/2024 estipula que els descomptes seran del 50 i el 65% respectivament fins al 31 de març; del 42,5% i del 57,5% entre l’1 d’abril i el 30 de juny, i del 35% i del 50% de l’1 de juliol en endavant.
Creixement i distribució del bo social a les comarques gironines
A la demarcació de Girona actualment hi ha més de 13.500 clients d’Endesa (concretament, 13.569 a tancament d’octubre de 2024) que es beneficien del bo social, una xifra que ha experimentat un augment constant en els darrers anys. Si es compara amb l'any 2022, quan 9.943 clients tenien bo social, el creixement ha estat significatiu, amb un augment del 36,6% (3.626 clients) en menys de dos anys, i si es compara amb l’octubre de 2023, l’increment ha estat del 13,1% (1.575 clients).
A tot Catalunya, la xifra puja fins als més de 150.000 clients d’Endesa amb bo social, amb un increment del 29,5% respecte l’any 2022.