Aquest divendres 29 de novembre comença el Black Friday 2024, donant principi a la temporada de compres nadalenques. Tot i les promocions i ofertes, aquesta època de compres intensives també genera nombroses incidències i reclamacions.
La Fundació Legálitas ha identificat els problemes més comuns i ha ofert recomanacions per a cada cas, basant-se en les consultes que reben els seus advocats especialitzats en consum.
Problemes habituals i com actuar
- No recepció de l’article comprat. Si no es rep el producte, es pot exigir la seva entrega immediata o anul·lar la compra. Això implica el dret a la devolució de l’import pagat i, si escau, dels costos d’enviament, així com possibles indemnitzacions per danys acreditables. Les compres, tant en línia com en botigues físiques, han de ser lliurades en un màxim de 30 dies naturals des de la data de compra.
- El venedor informa que no té l’article en estoc després de la confirmació de la comanda. En aquest cas, el consumidor pot esperar l’arribada del producte o cancel·lar la comanda i sol·licitar la devolució del preu pagat més els danys acreditables. Per evitar aquest problema, és recomanable assegurar-se que l’article està disponible abans de fer la compra.
- Error de preu a la web detectat pel venedor després de la compra. Si s’ha confirmat la compra, el venedor està obligat a respectar el preu anunciat, ja que és responsable de l’oferta publicitària. És essencial guardar proves de la compra, com captures de pantalla.
- Recepció d’un producte diferent del comprat. En aquest cas, es pot sol·licitar l’anul·lació de la compra i la devolució de l’import complet, inclosos els costos de devolució. El consumidor té un període de 14 dies naturals per exercir el dret de desistiment, sempre que l’article es retorni en perfecte estat.
- Demora en la devolució de diners després d’exercir el dret de desistiment. Si el venedor triga més de 14 dies naturals a tornar l’import, el consumidor pot exigir el doble de la quantitat pagada, segons estableix la Llei de Defensa dels Consumidors i Usuaris.
Com reclamar?
És important conservar el tiquet o factura de compra i qualsevol comprovant que indiqui la data de lliurament. Si no es resol l’incident de forma amistosa, cal deixar constància escrita de la reclamació, preferiblement a través d’un correu dirigit al domicili social de l’empresa. Si això no funciona, es pot presentar la reclamació a la Oficina de Consum del municipi o a la Direcció General de Consum.
El Black Friday pot ser una oportunitat per aprofitar grans descomptes, però també cal estar preparat per afrontar possibles complicacions i defensar els drets dels consumidors.