El govern espanyol ha aprovat aquest dimarts la signatura de tres convenis entre el Ministeri de Transports i la Generalitat de Catalunya per a una inversió de 710 milions d'euros en la millora de la xarxa viària catalana.
Les obres han de suposar una millora de la connectivitat entre l'AP-2 i l'AP7, així com el desenvolupament del Pla de millora de l'Eix Pirinenc (N-260) i la construcció de la Ronda Nord, que donarà continuïtat al corredor de la B-40 entre Terrassa i Sabadell. El Ministeri de Transports es farà càrrec de finançar íntegrament les actuacions, i la Generalitat s'encarregarà d'executar les obres.
Així, està previst que la Generalitat liciti i executi els contractes per a la redacció dels estudis i dels projectes, i també que executi les obres i les expropiacions. L'Estat es reserva l'aprovació d'estudis i projectes, farà un seguiment de les tasques i rebrà finalment les obres.
El primer dels convenis, valorat en 250 milions d'euros, se centra en la millora de la funcionalitat de les autopistes AP-2 i AP-7, amb la construcció de nous enllaços i la remodelació dels ja existents.
Aquesta actuació respon a la necessitat d'adequar les antigues autopistes de peatge, ara alliberades, per facilitar l'accés i millorar la capacitat viària. En concret es faran 9 actuacions de millora d'enllaços existents i 10 actuacions per a la construcció de nous enllaços. Les actuacions que connectin amb carreteres de titularitat de la Generalitat quedaran finalment integrades a la xarxa autonòmica.
El segon conveni, amb una inversió de 260 milions d'euros sufragats íntegrament per l'Estat, està destinat al desenvolupament del Pla de millora de l'Eix Pirinenc (N-260), una via clau que travessa les comarques pirinenques de Catalunya i Aragó.
El projecte inclou actuacions per rehabilitar el ferm, millorar la seguretat i desenvolupar nova infraestructura, tot mantenint l'equilibri amb l'alt valor mediambiental de la zona. Segons l'executiu espanyol, la comissió de seguiment del conveni plurianual consensuarà a l'inici de les tasques la relació d'actuacions que conformaran el pla.
El conveni per la Ronda Nord té caràcter plurianual i suposa que l'Estat encarrega a la Generalitat la redacció dels estudis i projectes i l'execució de la via que connectarà els barris del nord de Terrassa, des de la B-122 fins a la B-124, amb els barris del nord de Sabadell. Es tracta de donar continuïtat al corredor de la B-40 ja construït a Terrassa.
Les tasques començaran amb la redacció d'un nou estudi informatiu per part de la Generalitat. Aquest estudi serà sotmès als tràmits preceptius d'informació pública i ambiental abans de la seva aprovació.
Aquesta nova via de titularitat estatal, que es finançarà amb 200 milions d'euros, donarà continuïtat al corredor de la B-40 i facilitarà la connexió amb altres vies importants com la C-58 i la B-124. La Generalitat serà responsable de licitar i executar els projectes, tot i que l'Estat mantindrà la supervisió de les obres. El conveni preveu la possibilitat que les dues administracions estudiïn el traspàs de la titularitat en el futur.
Aquests convenis són el resultat del compromís assumit pel govern espanyol en els Pressupostos Generals de l'Estat de 2023, on es van incloure partides per a millorar la connectivitat i la seguretat a les vies d'alta capacitat de Catalunya. La col·laboració entre l'Estat i la Generalitat permetrà una execució eficient d'aquests projectes de gran impacte.
El Ministeri de Transports ha destacat la importància d'aquestes inversions per fomentar la mobilitat sostenible i equilibrada, no només a Catalunya, sinó a tot el territori espanyol. A més de les millores en la seguretat viària, sosté que aquestes actuacions potenciaran el desenvolupament econòmic i turístic de les comarques afectades.