Endesa ha desconnectat de la xarxa elèctrica 118 plantacions de marihuana de les comarques gironines al llarg del primer semestre d'aquest 2024. L'empresa assegura que aquestes connexions il·legals suposen un risc perquè poden generar incendis i electrocucions amb la manipulació de la xarxa.
Per altra banda, la companyia també va detectar 1.500 fraus, un 67% més dels que va registrar en la primera meitat del 2023. La meitat de tota l'energia elèctrica defraudada a la demarcació està vinculada a les plantacions de marihuana i equival a 20,5 milions de KWh, equivalent al consum anual de totes les llars d'un municipi com el de Palafrugell.
Les connexions il·legals a la xarxa elèctrica associades a plantacions de marihuana que hi ha a Catalunya representen el 60% de totes les que s'han detectat a l'Estat. Això fa que Catalunya encapçali el frau elèctric per marihuana. A la demarcació de Girona, en la primera meitat del 2024 Endesa ha arribat a desconnectar 118 plantacions de marihuana.
Al llarg d'aquests sis primers mesos de l'any la companyia ha efectuat 90.000 inspeccions arreu de Catalunya per detectar connexions il·legals a la xarxa. Malgrat tot, els treballadors denuncien un augment de la violència. De fet, un centenar d'ells han patit violència física i verbal en els últims tres anys en diferents punts de l'Estat.