El tren turístic del segle XIX ha registrat una ocupació del 70%

Quan no hi hagi risc d'incendi es farà el recorregut amb una locomotora de vapor

Fer el trajecte entre Figueres i Portbou amb un tren de més de 150 anys ha estat un nou atractiu turístic de l'Alt Empordà aquest pont. El tren 'Costa Brava', amb vagons restaurats de finals del segle XIX i principis del XX, ha fet vuit viatges en quatre dies i ha aconseguit una ocupació mitjana del 70%.

El vicepresident de l'empresa promotora, Josep Calvera, ha assegurat que és un balanç "molt positiu" i que estan "molt satisfets" de l'acollida que ha tingut entre els viatgers. Per això, esperen poder fer un nou viatge algun cap de setmana de setembre i incloent la locomotora de vapor, que no han pogut utilitzar en els trajectes del mes d'agost per l'elevat risc d'incendi.

Durant quatre dies, els viatgers han pogut recrear com era viatjar en tren entre Figueres i Portbou a finals del segle XIX o a principis del XX. L'empresa promotora, Companyia General de Ferrocarrils Turístics (CGFT), ha restaurat diversos vagons i ha cobert el trajecte entre el 15 i el 18 d'agost. Es tractava d'una mena de testeig per veure quina era l'acollida i, segons ha explicat el vicepresident de l'empresa, el resultat ha estat "molt positiu".


"El resultat tant satisfactori ens encoratja a intentar fer algun altre viatge aquest setembre i, també, en buscar la fórmula per tornar a oferir el servei l'estiu vinent", ha afirmat Calvera. A més, la intenció és poder fer aquests viatge amb una locomotora de vapor guiant el comboi. Calvera ha detallat que tenen la locomotora restaurada i a punt a l'estació de Portbou, però el risc d'incendi forestal ha impedit que pugui circular per evitar que alguna guspira de carbó pogués calar foc.

Durant els quatre dies l'ocupació mitjana ha estat del 70% i, segons ha explicat Calvera, el perfil majoritari del viatger és el de famílies amb fills residents a les comarques gironines o a Barcelona. "Agafen el tren, fan el trajecte de 35 o 40 minuts en un tren antic restaurant, admirant el paisatge de la Costa Brava, passen el dia a Portbou i, a la tarda, tornen a Figueres", ha explicat Calvera que opina que aquest nou producte pot ser "molt interessant" a nivell turístic per a l'Alt Empordà.

Els viatgers han pogut fer el viatge en diferents tipus d'acomodació. Els cotxes C-2 i C-4 són antics cotxes de tercera classe amb les característiques de confort pròpies de l'època. El C-2 és un cotxe de cinc departaments on l'accés té lloc directament des de l'exterior, a través de les portes. El segon, el C-4, és un cotxe de corredor interior al que s'accedeix mitjançant les plataformes obertes que té als seus extrems.

El viatge més exclusiu és en el cotxe-saló. Es tracta d'un vagó de distinció emprat per les antigues companyies ferroviàries i l'equivalent del qual vindria a ser una 1ª classe millorada. El vehicle compta amb dos salons panoràmics en els extrems amb vistes als paisatges empordanesos. Disposen de sofàs i butaques per fer un desplaçament còmode i compta amb un departament interior, igualment luxós.

El vagó més antic data del 1889 però també n'hi ha del 1910, del 1012 i del 1920, tots restaurats de forma artesanal.