Oriol Aguilà: 'Una ocupació superior al 85% de Peralada ens encoratja a seguir endavant'

El director del certamen assegura que és "el festival d'òpera i dansa de l'estiu català"

Passat l'equador del Festival de Peralada, el seu director, Oriol Aguilà, fa una valoració "altament positiva" de l'edició d'aquest 2013. Aguilà assegura que Peralada compta amb un "públic fidel" que ha enfilat les xifres d'ocupació per sobre del 85%, una xifra similar a la de l'any passat. És per això que ha agraït l'"esforç" als assistents tenint en compte, ha afegit, "els temps que corren". Per Aguilà, la clau de l'èxit està en el fet que el de Peralada és "el festival d'òpera i dansa de l'estiu català", és a dir, que ha sabut "especialitzar-se".

Així, Aguilà ha convidat la resta de grans festivals de la Costa Brava a seguir aquest exemple i "crear una marca de qualitat i excel·lència". Que hi hagin molts festivals a la Costa Brava forma part de la "identitat" del país i és una "excel·lent notícia" que demostra el "dinamisme" de Catalunya. Així ho afirma el director del Festival Castell de Peralada, Oriol Aguilà, que afegeix que el clima, la gastronomia i el paisatge, entre d'altres factors, fan de la Costa Brava el "coixí perfecte" per acollir tot tipus de certàmens. Amb tot, Aguilà puntualitza que cal estudiar la manera de fer-los "més eficients i eficaços" a l'hora de programar perquè no se "solapin". Aquí, Oriol Aguilà recorda que altres regions europees, com la Provença, per exemple, que té més festivals que la Costa Brava, ho han aconseguit.

És per això que Aguilà es mostra totalment a favor de que els grans festivals com el de Peralada, Cap Roig i Porta Ferrada, sense excloure'n d'altres, treballin plegats per crear una marca internacional conjunta prou forta per millorar-ne la promoció. En aquest sentit, Aguilà apunta que el fet que s'estigui treballant en la idea "ja és un primer pas" i "una bona notícia", però ha afegit que tots plegats "ens podríem esforçar més" per mirar de trobar els mecanismes perquè això dels festivals d'estiu "continuï tenint sentit i donant bons resultats".

Entre les coses que calen abordar, ha assegurat Aguilà, hi ha la de "treballar més conjuntament" per reforçar les identitats dels diferents festivals. En aquest sentit, i a tall d'exemple, Aguilà ha recordat que el Festival de Peralada és "el festival d'òpera i dansa de l'estiu català" i que això el fa "diferent a la resta" i li garanteix un públic fidel tant nacional com internacional. És per això que ha recomanat a la resta de grans festivals que segueixin aquest exemple per "crear una marca de qualitat i excel·lència".

Increment de l'IVA cultural

Oriol Aguilà ha assegurat que l'increment de l'IVA cultural els ha afectat "perquè ha afectat el nostre públic". En aquest sentit, ha afegit que el festival ha realitzat "un esforç important" per contenir les despeses i, d'aquesta manera, no repercutir l'increment impositiu en el preu de les entrades. Així, Aguilà ha assegurat que el festival s'"ha carregat a les espatlles" la pujada de l'IVA fent-se càrrec de l'increment de les despeses de producció i contractació "intentant mantenir el preu de les entrades d'edicions anteriors.

Bones xifres d'ocupació

Passat ja l'equador del festival, Oriol Aguilà fa una valoració "altament positiva" de l'edició d'enguany perquè la resposta del públic ha estat un any més "molt satisfactòria". En aquest sentit, Aguilà, i a l'espera del balanç definitiu, avança que les xifres d'ocupació seran molt similars a les de l'edició anterior superant el 85%. Aquí, Aguilà ha agraït al públic de Peralada la seva "fidelitat" i més, ha afegit, tenint en compte "els temps que corren". A l'hora d'explicar aquesta fidelitat, Aguilà afirma que el Festival de Peralada "té un segell d'identitat molt definit" que fa que molta gent "no s'imagini el seu estiu sense visitar una o dues nits el festival".