Per què cauen les vendes de Tesla per primer cop en anys?

Tesla Inc, el cèlebre fabricant de vehicles elèctrics, va informar recentment d'un canvi significatiu a les seves mètriques de rendiment, marcant el seu primer descens anual de vendes des dels primers dies de la pandèmia de covid-19. Aquest descens inesperat va sorprendre tant l'empresa com els analistes del sector, cosa que va portar a un examen més profund dels factors que van contribuir a aquest declivi.

El primer trimestre del 2024, Tesla va anunciar que havia entregat 386.810 vehicles. Aquesta xifra va quedar significativament per sota de les previsions, ja que els analistes havien estimat prèviament un lliurament mitjà de 449.080 vehicles. Aquesta discrepància entre els lliuraments previstos i els reals suposa un notable revés per a l'empresa, que representa el dèficit més gran fins a la data.

Com va reaccionar el mercat a la inesperada caiguda de vendes de Tesla?

La reacció del mercat a aquesta notícia va ser ràpida i negativa. Les accions de Tesla van experimentar una caiguda notable, amb un descens del 5,5% fins a 165,54 dòlars en les primeres operacions a Nova York. Aquest descens va contribuir a una reducció general al voltant del 33% en el valor de les accions de l'empresa des de principis d'any, cosa que indica la preocupació creixent dels inversors per les perspectives de creixement futur de Tesla.

Per als inversors que busquen diversificar la seva cartera a la llum d'aquests esdeveniments, explorar les millors accions per a comprar podria oferir oportunitats alternatives de creixement i estabilitat en un mercat fluctuant.

Els analistes ja havien ajustat a la baixa les expectatives sobre els resultats de Tesla en finalitzar el trimestre, anticipant que el nombre de lliuraments no superaria el total de l'any anterior, de 422.875 vehicles. Aquesta revisió de les previsions suggereix una consciència més gran dels reptes a què s'enfronta Tesla, fins i tot abans que es publiquen les xifres oficials.

Tesla va identificar diversos factors per explicar el descens als lliuraments de vehicles. Entre ells, les dificultats inicials per augmentar la producció del Model 3 actualitzat, els problemes logístics causats pels conflictes al Mar Roig i un incendi provocat a la fàbrica de Tesla a Berlín. Cadascun d'aquests incidents ha tingut un impacte tangible en la capacitat de l'empresa per complir els seus objectius de producció i satisfer les comandes dels clients amb promptitud.

Quines estratègies empra Tesla per augmentar les vendes i la notorietat?

Més enllà dels reptes de producció, Tesla també s'ha enfrontat a obstacles relacionats amb la demanda dels consumidors. La pujada dels tipus d'interès ha elevat els costos dels préstecs per als potencials compradors, cosa que fa més difícil per a alguns justificar la compra d'un vehicle nou. En resposta a aquest refredament de la demanda, Tesla ha adoptat diverses mesures. Per exemple, el conseller delegat, Elon Musk, va anunciar al febrer un incentiu de 1.000 dòlars per fomentar les compres durant els mesos d'hivern, tradicionalment un període més lent per a les vendes de cotxes.

A més, Tesla ha començat a explorar vies publicitàries ia intensificar els seus esforços per educar els consumidors sobre la seva gamma de vehicles, fet que suposa un canvi d'estratègia per a una empresa que històricament ha evitat la publicitat tradicional.

Els resultats de vendes de Tesla no es distribueixen uniformement a tots els mercats. Els mercats més grans de l'empresa segueixen sent els Estats Units i la Xina, on produeix una gamma de models, inclosos els Model S, X, 3 i Y, a les seves instal·lacions de Fremont (Califòrnia) i Shanghai. L'empresa també fabrica el Model I a Austin (Texas) ia prop de Berlín (Alemanya). Cal destacar que l'utilitari esportiu Model Y i la berlina Model 3 van representar un 96% sorprenent dels lliuraments de Tesla l'últim trimestre de l'any anterior.
Com ha aconseguit Tesla recuperar la seva posició de més venedor mundial de vehicles elèctrics?

En un intent de diversificar la seva gamma de productes, Tesla va llançar el Cyber Truck als Estats Units a finals de l'any passat. Aquest vehicle revestit d'acer inoxidable representa una nova direcció per a l'empresa, tot i que no s'han revelat xifres concretes sobre la producció i el lliurament.

Malgrat els reptes a què es va enfrontar el primer trimestre del 2024, Tesla va aconseguir recuperar el títol de major venedor de vehicles elèctrics (VE) del món, una posició que va perdre breument a mans de la xinesa BYD Co. any anterior. BYD va informar de la venda de 300.114 vehicles elèctrics de bateria a tot el món el primer trimestre. Si s'hi inclouen els híbrids i altres vehicles de nova energia, les vendes totals de BYD van assolir les 626.263 unitats durant el mateix període, cosa que posa de manifest el competitiu panorama en què opera Tesla.

Conclusió

Aquest gir de Tesla posa de manifest la volatilitat del mercat dels vehicles elèctrics i els múltiples reptes a què s'enfronten els fabricants, des dels obstacles a la producció fins a les demandes canviants dels consumidors.

A mesura que Tesla sorteja aquests reptes, les seves accions des de la introducció d'incentius fins a l'exploració de la publicitat reflecteixen una estratègia més àmplia per adaptar-se a l'evolució del panorama automobilístic.

Els inversors, els analistes del sector i els consumidors seguiran molt de prop la capacitat de l'empresa per recuperar-se d'aquest revés i mantenir la posició de líder al mercat dels vehicles elèctrics.