Teisa millora la comunicació entre Ripoll, Olot i Girona amb nous serveis directes

Aquests canvis s’aplicaran a partir del 15 de gener

La companyia gironina d’autocars Teisa augmentarà el servei de transport entre Ripoll, Sant Joan de les Abadesses, Olot i Girona. Aquesta mesura es posarà en funcionament a partir del dilluns 15 de gener. Comportarà expedicions noves que estaran intercalades amb les ja existents i molts trams seran directes, per la qual cosa no s’aturaran a algunes de les parades.

D’aquesta manera es millora la connexió i la velocitat d’aquests trajectes. La importància creixent del corredor que uneix Girona i Ripoll passant per Olot i l’augment de demanda han sigut alguns dels motius que han dut l’empresa ha implantat aquestes millores, de la mà del Departament de Territori de la Generalitat de Catalunya. Es volen cobrir les necessitats dels treballadors i estudiants, ampliar les hores de servei i atendre les peticions d’incorporar horaris fins més tard a la franja horària del vespre.

Teisa ha afegit 4 expedicions d’anada i 4 més de tornada entre Girona i Ripoll de dilluns a divendres feiners. S’hi sumen dues més d’anada i de tornada de nova creació els caps de setmana (dissabtes, diumenges i també festius). Es tracta de viatges directes entre Olot i Girona entre setmana que no tenen parada a diverses localitats, com ara Banyoles o Besalú, entre d’altres, el que permet reduir la seva durada en una hora aproximadament.

Per exemple, un dia feiner els usuaris de la companyia gironina d’autocars podran arribar a Ripoll des de Girona a les 8:25 h, avançant la primera arribada a la capital del Ripollès (actualment, a les 10:05 h).

Hi ha també un últim servei amb sortida des de la capital del Ripollès a les 19:45 h que arriba a Girona a les 21:30 h, prop d’una hora i tres quarts després, quan abans el trajecte acabava a les 21:10 h però amb sortida a les 18:15 h. Aquesta nova expedició és important per a la població d’Olot, que disposarà a partir d’ara d’un servei més tard (20:30 h) que no pas l’actual (19:30 h) per poder anar fins a Girona.

D’aquesta manera i incorporant les 4 noves expedicions es podrà viatjar de Girona a Ripoll els dies feiners (de dilluns a divendres) en 10 freqüències: a les 6:30-8:25 h, 7:10-10:05 h, 9.30-11:20 h, 11.10-13:00 h, 14:10-16:05 h, 16:10-18:05 h, 17:10-19:35 h. 17:30-19:20 h, 18:10-20:05 h i 20:10-22:05 h. A la inversa, aquest trajecte disposarà d’11 freqüències més: a les 6:40-8:40 h, 7:35-9:30 h, 8:00-10:45 h, 8:30-10:30 h, 12:15-15:00 h, 12:30-14:15 h, 13:40-15:45 h, 14:30-16:15 h, 16:00-19:00 h, 18:15-21:10h i 19:45-21:30 h. De tots aquests trajectes (10+11), 9 (de Girona a Ripoll) i 8 (de Ripoll a Girona) tenen connexió directa entre la capital del Gironès i Olot.

Àlex Gilabert, director-gerent de Teisa declara que “amb aquestes mesures fem passos endavant cap a una societat més connectada, eficient i sostenible, en benefici dels usuaris del transport públic i generant un impacte positiu per a les persones”. Considera que d’aquesta manera s’apropen tres capitals de les comarques gironines com ho són Ripoll, Olot i Girona, el que permet que “més gent pugui utilitzar un mitjà de transport fiable, el que és especialment important per a tots aquells que no tenen accés a vehicles privats i que depenen del transport públic pels seus desplaçaments”.

Un millor servei, segons Gilabert, es tradueix en un “canvi d’hàbits”, el que acaba comportant “un menor volum de trànsit a les carreteres, reduint la congestió de vehicles i alhora el temps de trajecte per a tots els usuaris”. Afegeix que “es redueixen les emissions de gasos contaminants i les partícules que aquests generen a l’atmosfera, tenint un impacte directe i positiu en la qualitat de l’aire i de la salut pública. Alhora es fomenta la sostenibilitat i la seguretat, accions fonamentals per abordar problemes ambientals actuals com ho és el canvi climàtic”.

Teisa incideix també en la importància d’un servei més ràpid, pel que “els seus usuaris poden planificar i millorar els seus viatges en transport públic. Es redueix el temps que s’hi dedica i aquest és del tot competitiu en relació al que es pot necessitar per completar el mateix recorregut amb un vehicle privat, conservant comoditats del transport públic com ara la facilitat per descansar, la possibilitat de treballar durant el trajecte i el fet de no haver de buscar aparcament, entre d’altres avantatges”.

Viatjar entre Olot i Girona, més econòmic

Part dels usuaris que aprofitaran els avantatges d’aquesta millora del servei viuen a La Garrotxa, comarca que el passat 17 d’abril es va integrar al sistema tarifari integrat de l’Autoritat Territorial de la Mobilitat (ATM) de l’àrea de Girona, coincidint amb el desplegament a la demarcació de la T-JOVE, un títol dirigit als usuaris de menys de 30 anys.

Aquesta mesura ha suposat un estalvi d’entre el 48% i el 77% en el preu del viatge, depenent del tipus de bitllet que s’adquireixi. Nou mesos després, Àlex Gilabert explica que “mirant les estadístiques podem comprovar que l’augment de viatgers ha experimentat un augment de més del 20% si el comparem amb el 2022” i subratlla que des que es va posar en marxa aquesta mesura “amb els descomptes actuals, es pot viatjar d’Olot a Girona per 1,5 euros el trajecte amb una T-10 de 3 zones o per 0,78 euros amb una T-50/30.

Això suposa un estalvi considerable si ho comparem amb el que costaria realitzar el mateix desplaçament en vehicle privat, sense comptar d’altres despeses com l’aparcament, l’assegurança i el manteniment del vehicle”.

Des del passat mes d’abril, els usuaris del transport públic a la Garrotxa poden fer servir qualsevol dels títols que formen part de l’ATM de l’àrea de Girona: T-10 (10 desplaçaments integrats en tots els models de transport), T-10/30 (permet fer 10 viatges en un mes), T-50/30 (50 desplaçaments integrats en 30 dies consecutius), T-Mes (permet un número il·limitat de viatges en un mateix mes), T-JOVE (vàlid fins als 30 anys que permet fer tants desplaçaments com es vulgui durant 90 dies) i T-16 (títol dirigit a joves de, com a màxim, 16 anys, sense límit de viatges en la zona tarifària on resideix el menor).

Actualment s’està treballant en la integració de tot Catalunya al sistema T-Mobilitat, en marxa al transport públic de l’àrea de Barcelona i que funciona amb tecnologia sense contacte Mifare Desfire, que permet una validació més ràpida i àgil.

Més de 60 línies

El 13 de març del 1920 va néixer a Banyoles la companyia Teisa (Transports Elèctrics Interurbans S.A.) i ho va fer a partir d’una iniciativa empresarial singular i innovadora fa més de 100 anys. En els seus inicis, va posar en funcionament dos òmnibus elèctrics que s’impulsaven per bateries que es recarregaven mitjançant l’energia nocturna sobrera de centrals hidroelèctriques del Pla de l’Estany.

A dia d’avui, més d’un segle més tard, Teisa compta amb més d’una seixantena de línies de transport regular i a la demanda, i amb un centenar de rutes escolars i de transport adaptat. També ofereix serveis turístics i excursions d’àmbit nacional i circuits internacionals en autocar. L’empresa té 400 treballadors i treballadores, i és present a gairebé tot el territori gironí i part del barceloní. Dona servei a Girona, Banyoles, Olot, Sant Feliu de Guíxols, Ripoll, Camprodon, Puigcerdà, Figueres, Santa Coloma de Farners, Sant Hilari Sacalm, Sant Celoni, Vic i Barcelona, entre d’altres poblacions.

El mes de gener de l’any passat va inaugurar una nova línia que uneix els tres nuclis de Vilafant i els connecta amb la ciutat de Figueres, i també va presentar el primer autobús 100% elèctric en un transport a la demanda, en el seu servei Clic.cat a La Garrotxa. A l’abril va posar en funcionament el nou servei Rumbus, que connecta les poblacions de Les Preses i Santa Pau passant per la ciutat d’Olot i el Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa. A mitjan novembre, va doblar la freqüència del servei que uneix les poblacions de Girona, Sarrià de Ter i Sant Julià de Ramis creant una nova línia, la L16.