Només un 6% del parc de vehicles gironins són elèctrics

La xifra queda lluny del 20% que marca Europa

La patronal de tallers mecànics de les comarques gironines (CORVE) preveu que en els propers dos anys, més de la meitat dels cotxes de la demarcació seran híbrids o elèctrics.

Des de l'entitat, però, assenyalen que encara s'està "molt lluny" del que demana Europa, especialment pel que fa referència a vehicle elèctric. En aquest sentit, les dades mostren que amb prou feines un 6% dels cotxes gironins ho són, malgrat que Europa contemplava que fos un 20%.

Des dels concessionaris ho vinculen a tres factors: les reticències al fet de provar un producte nou diferent al que hi havia fins ara, el fet que les ajudes es cobrin al cap de molts mesos d'haver comprat el cotxe i que el preu encara és una mica més alt que el de combustió.

"Encara estem molt lluny del que ens marca Europa en matèria de cotxes elèctrics". Són paraules de Jordi Solà, president de la patronal de tallers mecànics de les comarques de Girona CORVE i que adverteix que a dia d'avui només sis de cada 100 cotxes a la demarcació són completament elèctrics, malgrat que les directives de Brussel·les recomanen que s'arribi al 20%.

Una xifra que Solà veu "complicada" d'assolir a curt termini i que també comparteix el cap d'equip de Volkswagen del concessionari de Girona, Pol Bonadona.

El problema, explica Bonadona, són les reticències al canvi per part de molts usuaris que segueixen apostant pel vehicle de combustió majoritàriament. El que principalment preocupa és el fet d'haver de carregar el cotxe i l'autonomia que tingui especialment a l'hora d'haver de fer llargs desplaçaments. A banda, cal tenir en compte que encara no hi ha prou punts de càrrega, segons molts usuaris d'aquest tipus de vehicles.

A tot això, cal afegir que el preu de l'elèctric és encara una mica superior als de combustió, si bé en els darrers anys s'ha anat equilibrant i ara la diferència no és "tant destacada com abans". Una diferència que es podria compensar amb les ajudes que s'atorguen als elèctrics i que, en alguns casos, pot arribar als 10.000 euros.

El problema, assenyala Bonadona, és que aquestes ajudes sempre es cobren a un o dos anys vista i després d'haver entregat tota la documentació "que és molta". En aquest sentit, molts interessats pel cotxe elèctric descarten comprar-lo i aprofiten per donar una entrada més alta per un altre vehicle de combustió.

Ja no tornen

El cap d'equip de Volkswagen a Girona explica que la satisfacció dels clients que han comprat un elèctric és "total" i que quan han de renovar el seu cotxe no tenen cap dubte a mantenir l'aposta per l'elèctric.

"No els hi parlis de tornar al de combustió que et diran que no. No en volen saber res, perquè ja s'han acostumat a un cotxe elèctric. És canviar una mica la mentalitat de recordar carregar el cotxe un cop arribes a casa", concreta.

L'híbrid va millor

Si bé el cotxe elèctric no acaba de consolidar-se entre els conductors gironins, l'híbrid sí que hi té més tirada. En concret, prop del 35% del parc de la demarcació ho són, fet que fa pensar que arribar a la xifra d'un 50% entre elèctric i híbrid d'aquí dos anys sigui "real"

. Amb tot, Bonadona recorda que els híbrids no endollables poden contaminar "tant o més" com un cotxe de combustió de darrera generació.