Torna la Pasqua del Festival de Peralada amb més propostes musicals

L'obra 'San Giovanni Battista' d'Alessandro Stradella inaugurarà el certamen

Peralada (Alt Empordà) es tornarà a convertir en epicentre de l'escena musical de la Costa Brava per Setmana Santa amb la segona edició de Pasqua del Festival de Peralada. L'església del Carme serà l'escenari principal del certamen, que es concentrarà en tres dies (del 28 al 30 de març) i oferirà sis concerts amb el barroc com a protagonista.

Entre els plats forts de la nova edició, hi ha el debut a l'Estat del pianista Yunchan Lim i l'estrena absoluta de 'Tenebrae Responsoria (Feria sexta in Parasceve)' del compositor Joan Magrané. L'oratori 'San Giovanni Battista' de Stradella amb Dani Espasa i Xavier Sabata o el 'Stabat Mater' de Pergolesi versionat per Bach amb Bachcelona Consort són altres de les peces que formaran part de la programació d'enguany.

Va arribar "per quedar-se" i amb l'objectiu de créixer. L'edició de Pasqua del festival de Peralada arribarà aquesta Setmana Santa a la seva segona edició amb la voluntat d'atraure el seu públic més fidel però també amb l'objectiu d'arribar a nous perfils. Per això, el certamen creix en nombre de propostes musicals amb una aposta clara pel barroc però també per la nova creació.

La nova edició arrencarà el dijous 28 de març de la mà de la formació barroca Vespres d'Arnadí sota la direcció musical de Dani Espasa. El contratenor Xavier Sabata i les veus de Marta Almajano, Guilia Semenzato, Juan Sancho i Luigi De Donato portaran per primera vegada al festival l'oratori per a cinc veus 'San Giovanni Battista' d'Alessandro Stradella. L'obra, estrenada l'any 1675 a Roma, va quedar enterrada fins al 1949 quan van recuperar-ne la partitura. De narració bíblica però amb rerefons secular, posa en joc imatges de la iconografia tradicional de Sant Joan Baptista i en diversos personatges bíblics.

Durant la presentació del programa d'enguany, Sabata ha explicat que es tracta d'un autor "molt interessant" però molt poc interpretat. De fet, ha dit que no li consta que s'hagi interpretat en tota la Península Ibèrica "en temps moderns".

El barroc continuarà a escena el divendres 29 de març amb 'Stabat Mater' que Bach va composar a partir de la peça homònima de Giovanni Battista Pergolesi, el gran mestre de la cantata barroca. Sota la direcció musical de Daniel Tarrida, la interpretació anirà a càrrec de les solistes de la Salvat Beca Bach, Lara Morger i Maëlys Robinne, i la formació instrumental Bachcelona Consort. L'obra, que Pergolesi va composar l'any 1736, estava escrita per a soprano i alto solistes i va tenir un gran èxit. Tant és així que es va convertir en la composició més editada i impresa del segle XVIII. Entre els músics als quals va seduir, hi ha Bach.

La mateixa nit, el festival acollirà l'estrena absoluta sota encàrrec de 'Tenebrae Responsoria (Feria sexta in Parasceve)' de Joan Magrané. Feia anys que el compositor tenia al cap posar música als cants litúrgics de dijous, divendres i dissabte sants. La forma definitiva per a aquesta idea va arribar gràcies a la fusió d’idees entre Francesc Prat i Pau Codina.

El resultat: obra de dimensions prou àmplies com per poder convertir-se en una sola experiència de concert que fusiona la música vocal i la música instrumental. La soprano Maria Hinojosa i la GIo Symphonia donen forma a una peça única. Magrané torna així al festival amb una estrena de nova creació després que l'any 2019 hi presentés l'òpera contemporània 'Dialegs de Tirant e Carmesina'.

"Hem agafat un tòpic del barroc i l'hem portat als nostres dies", ha explicat Magrané a la presentació. La proposta forma part del "segell" 'Vespres de Tenebres', que el festival va estrenar l'any passat i que vol convertir-se en una marca pròpia.

El punt i final al certament el posarà, de nou, una doble nit de concerts el 30 de març. Primer amb l'actuació que suposarà el debut a l'Estat espanyol del jove pianista Yunchan Lim, que amb només 18 anys va fer història convertint-se en el guanyador més jove del concurs internacional de piano Van Cliburn. El seu ascens ha estat meteòric i a Peralada hi portarà un repertori dels Études de Chopin.

La cirereta final la posaran les bases estables de l'Òpera Reial de Versalles. Sota la direcció musical de Chloé de Guillebon i les veus de les solistes Lili Aymonino i Johanna Amzal, juntament amb el cor de l'Òpera Reial, la formació interpretarà un programa que inclou obres de Clérambault, Couperin o Charpentier.

Una proposta familiar que combina tradició i modernitat

L'edició d'enguany també inclou, com a novetat, una proposta familiar als jardins del castell. Amb la voluntat de recuperar l'esperit de recuperar part de la tradició ritual de la decoració i intercanvi d'ous per Pasqua, el festival ha programat la proposta 'Cercant la primavera', que es podrà veure el 29 de març a partir de les onze del matí de la mà de l'estudi creatiu empordanès BRAVA Performing Arts.

La proposta combina la tradició de la Pasqua amb l’art i la dansa i ofereix al públic una experiència interactiva en un entorn únic. Els conills gegants creats per l’artista australiana Amanda Parer seran el teló de fons d’una festa per a tots els públics dirigida per la reconeguda companyia de dansa CobosMika, que farà ballar el públic al ritme de la consagració de la primavera de Stravinsky.

"Desestacionalitzar"

La presidenta del festival i de la Fundació Castell de Peralada, Isabel Suqué Mateu, ha recordat que la ja van advertir en la primera edició que el festival havia vingut "per quedar-se". Per la seva banda, el director artístic del Festival de Peralada, Oriol Aguilà, ha dit que la voluntat és "desestacionalitzar" el certamen de l'estiu. "També ho fem pensant en l'Empordà i la Costa Brava, perquè tinguin un distintiu perquè vingui gent d'arreu a passar-ho quatre o cinc dies i redescobreixin l'espai", ha assegurat. També ha dit que la programació recull "els valors de la casa" però també l'aposta per descobertes i debuts internacionals.

A banda dels concerts, l'edició de Pasqua inclourà també un seguit de converses, diàlegs i activitats entre l'11 i el 19 de març per "preparar el gaudi de les obres".

Entrades i abonaments

Les entrades sortiran a la venda el divendres 24 de novembre a les 10 del matí però el públic es podrà avançar i adquirir abonaments entre dijous i divendres amb descomptes. A més, el festival oferirà la possibilitat d'escollir dues modalitats d'abonaments: una amb cinc espectacles -el familiar no hi està inclòs- i una amb tres dels cinc a escollir. Els preus de les entrades van dels 3 als 75 euros.