La casa natal de Dalí obre portes amb una nova experiència immersiva

El recorregut repassa els seus inicis, les seves influències i la seva obra

La casa natal de Salvador Dalí obre portes aquest divendres -ho farà fins al proper 25 d’octubre exclusivament pels figuerencs- després de quatre anys d’obres i gairebé trenta més des que es van iniciar els tràmits. L’equipament, ara museïtzat, busca oferir una visita “complementària” a la ciutat a través d’un “homenatge” al geni empordanès.

I ho fa amb una experiència immersiva que endinsa l’espectador a la figura del pintor però també en el personatge, les seves influències i l’impacte que tant Figueres, com l’Empordà van tenir en la seva obra. El recorregut, de poc més d’una hora, es farà en grups reduïts de vuit persones i costarà 12 euros. Hologrames, fotografies i màppings són alguns dels elements que vertebren el projecte.

Les obres de rehabilitació de la casa natal del geni van començar el setembre del 2019 però el procés d’adquisició de la finca, ubicada al carrer Monturiol 20 -conegut com el carrer dels ‘genis’- va començar molt abans. Concretament, l’any 1995 quan l’aleshores alcalde, Marià Lorca, va comprar la botiga Tamaris -que havia estat la notaria del pare Dalí- i part de l’entresòl.

L'any 2001, amb Joan Armangué al capdavant del consistori, es van adquirir les parts que faltaven de la planta baixa i l'entresòl, tot el primer i el segon pis. Entre el 2005 i el 2006 es va rehabilitar la façana com a pas previ per condicionar l'edifici als futurs usos.

Durant aquests gairebé 30 anys, els successius ajuntaments han anat fent passos per aconseguir incorporar l'equipament a la ciutat i convertir-lo en espai visitable. En total, les actuacions han costat 4,2 MEUR. I des d’aquest divendres ja és una realitat.

El recorregut comença a la planta baixa. Primer es visitarà un espai d’obres convidades -que ara compta amb quadres de la família Dalí cedits pel MNAC-. Audioguia en mà i amb la veu d’una narradora que acompanyarà tot el relat es visita posteriorment, s’entra a una primera sala, la de la benvinguda. Aquí els visitants s’endisen a la Figueres de principis de segle. L’arribada del pare de Salvador Dalí a la ciutat, l’obertura de la notaria i l’establiment de la família a l’entresòl, on el pintor va néixer l’any 1904.

Amb un joc de portes que s’obren i es tanquen amb un comptador automatitzat, l’espectador poc a poc va entrant a la vida del geni i l’espai on es va “forjar” la seva personalitat. Primer, amb l’habitació que el va veure néixer. L’espai conserva intactes els colors que tenia a l’època, també uns dibuixos que s’hi van localitzar -i que dels quals no s’ha pogut descobrir l’autoria- i mostra un llit amb un plor de nadó.

Després, el menjador i sala de jocs, la cuina -Dalí hi tenia prohibida l’entrada- i la galeria on la família feia vida i es reunia amb veïns i famílies que van acabar tenint un gran impacte en el Dalí infant. Entremig, hologrames i fragments recitats d’escrits del geni sobre la seva família, el pare i la mare.

L’escola, un altre dels espais que van tenir influència en la seva figura, es recrea en una de les sales per explicar amb qui es va relacionar i els professors que va tenir.

El Dalí “íntim” i “l’espectacle”

El recorregut es trasllada també a la segona planta, on s’hi retrata el ‘Dalí íntim’ i l’espectador “entra a la seva ment”. Aquí es fa especial incís en la influència que Buñuel i Lorca van tenir en ell però també la irrupció de la Gala i el trencament amb la família.

També s’hi inclou una sala “d’interrogants” on s’analitzen les seves inquietuds científiques per posteriorment endinsar-se en el ‘Dalí espectacle’, el personatge. Aquí amb una gran quantitat d’element visuals i tecnològics es repassa l’impacte que Dalí va tenir internacionalment i la importància que va donar a la cultura de masses.

Finalment, la darrera planta ofereix una aproximació completament immersiva de la influència que el paisatge empordanès va tenir en l’obra del pintor.

La visita de poc més d’una hora es farà en grups reduïts d’un màxim de vuit persones tindrà un cost de 12 euros i hi haurà entrada gratuïta per a grups escolars, menors de 18 anys i jubilats. D'altra banda, coincidint amb els actes d'inauguració de l'espai s'estrenarà un documental dirigit per la directora Alba Cros que resseguirà el procés de conceptualització i producció del projecte.

El director del Museu de l’Empordà, Eduard Bech, assegura que el projecte s’ha concebut com una visita complementària a la ciutat omplint, d’alguna manera, el buit que hi havia en relació a museus que expliquessin qui era Dalí. “N’hi ha molts amb la seva obra  però en cap es parlava exclusivament de Dalí”, remarca.  

“Submergir-se” en Dalí

“El que volíem és que la visita fos molt emocional, que et submergís en Dalí, que gairebé el poguessis tocar i que el contingut fos molt important”, afegeix.

Per la seva banda, la regidora de Cultura, Mariona Seguranyes, assegura que l’espai és un “homenatge” al pintor empordanès i que és fruit “de molts governs i molts ajuntaments”. “L’equipament ajuda a entendre la seva obra i totes les seves facetes”, remarca Seguranyes. En aquest sentit, diu que es tracta del “punt de partida” però que, en un futur, no descarten “treballar en elements més patrimonials” per complementar la visita.

Durant l’acte d’inauguració oficial aquest divendres, l’alcalde de Figueres, Jordi Masquef, ha dit que l’equipament obre portes per mostrar les “arrels” de l’artista i ajudarà a “entendre” Dalí en la seva vessant “més pública però també en la privada”. “Esdevenir universals des d’allò ultra local”, ha afegit Masquef, que ha assegurat que l’equipament completarà l’oferta pública de la ciutat i serà “el gran homenatge que li devien al seu fill més il·lustre”.

La consellera de Cultura, Natàlia Garriga, per la seva banda, ha defensat que Catalunya és un país d’artistes i ha defensat que l’espai serà una “oportunitat” per conèixer el Dalí més “íntim, l’home abans del personatge i l’home que ens fa entendre el personatge”.

Sánchez defensa la col·laboració entre institucions

Finalment, la ministra de Transport, Raquel Sánchez, ha dit que es tracta d’una “peça més del patrimoni arquitectònic de Figueres” i una peça més que “posa la cultura espanyola al mapa internacional”. Durant el seu discurs Sánchez ha elogiat la posició “estratègica” de Figueres i ha defensat la importància de la col·laboració entre administracions.

En aquest sentit, ha dit que la casa natal ha rebut finançament per part de totes les administracions – Generalitat, Diputació de Girona, Estat i Ajuntament- i que aquesta col·laboració “és un fet que donem per descomptat encara que no sempre es doni, malgrat que el soroll l’amagui, els puc assegurar que per nosaltres aquesta col·laboració és un principi irrenunciable”.