Un estudi apunta que la microbioma té un paper clau en l’èxit d’una espècie invasora

La investigació revela que la seva adaptabilitat afavoreix la proliferació

Un estudi apunta que la microbioma exerceix un paper clau en l’èxit d’una espècies invasora. La investigació és part d’una tesi doctoral codirigida pels doctors Marta Pascual i Carles Carreras (UB) i Xavier Turon del Centre d’Estudis Avançats (CEAB) de Blanes i s’ha publicat a la revista iScience.

L’article dona a conèixer els resultats d’una recerca iniciada fa tres anys amb la recollida de mostres de Style plicata, i d’aigua als ports de Barcelona, Blanes i Vilanova i la Geltrú. La recerca revelava la complexitat i l’adaptabilitat de les comunitats microbianes d’aquest invertebrat marí i com això ajuda a explicar la seva gran capacitat de proliferar, fins i tot, en ambients contaminats.

La Styela plicata és un tipus d’ascidi, un grup d’invertebrats que viuen adherits a substrats dels fons marí i que s’alimenten filtrant aigua i aprofitant-ne les partícules orgàniques. Es tracta d’una espècie d’invasora que s’ha expandit a nivell mundial sobretot en ports i zones costaneres properes, perjudicant la vida autòctona.

Amb tècniques moleculars s’ha analitzat la composició i funcionalitat del seu microbioma, en diferents teixits i estadis del desenvolupament. El doctorant de la UB i primer autor de l’article, Carles Galià-Camps, explica que aquesta és, precisament, una de les novetats de la recerca ja que, fins ara, els estudis acostumaven a centrar-se en la part més externa.

“L’anàlisi tant de la túnica (coberta exterior de l’animal), com de les brànquies i del tub digestiu (teixits interns) ens ha sorprès: hem descobert grans diferències segons el teixit, tant en la composició com en la funcionalitat del microbioma, evidenciant una alta especialització”, afegeix.

La comparativa entre els individus juvenils i els adults també ha revelat diferències importants. S’ha trobat correlació entre el microbioma i els metalls pesants, sobretot en els adults, que bioacumulen aquests contaminants presents a l’aigua. Aquest fet suggereix que les comunitats de microorganismes i la seva funcionalitat van canviant durant el desenvolupament de l’ascidi, responent cada cop millor a les condicions de l’entorn.

Pel que fa als exemplars d’un o altre port, també s’ha vist diferències, tot i ser enclavaments geogràfics molt propers, fet que suggereix una adaptació local.

Xavier Turon, investigador del CEAB-CSIC i coautor del treball, explica que “la diversitat i especialització del microbioma és un avantatge, ja que permet una adaptació ràpida d’aquests animals, fins i tot en ambients estressants i contaminats. Com passa amb els humans, veiem que el microbioma resulta clau per a la salut, l’adaptació i l’èxit evolutiu”.