Castell d'Aro acull una exposició d'homenatge a José Guillén ''Pepu''

Serà al Castell de Benedormiens del 7 d'octubre al 19 de novembre

Exposició d'homenatge amb una selecció de 60 pintures de José Guillén “Pepu”, del 7 d’octubre al 19 de novembre de 2023 al Castell de Benedormiens de Castell d’Aro (Baix Empordà). La mostra es podrà visitar els caps de setmana i festius (11-13 h i 17-20 h), i la inauguració serà el pròxim dissabte 7 d’octubre (19h), moment en què es presentarà el catàleg commemoratiu editat pel consistori. Simultàniament, a la planta superior del castell es pot gaudir d’una selecció de peces del Fons Municipal d’Art, configurada per obres dels i les artistes que hi ha exposat durant quatre dècades.

Organitzada per la regidoria de Cultura de l’Ajuntament de Castell d’Aro, Platja d’Aro i S’Agaró; l’exposició és la quarta de l’any al castell i la setena del cicle anual d’arts plàstiques al municipi. L’artista protagonista (Màlaga, 1948), va canviar la seva vocació de mestre per la seva passió creativa fins que a accedir a l’Escola Universitària de Belles Arts de la Complutense de Madrid.

Després de la seva llicenciatura va reprendre la tasca docent a la secundària durant cinc anys, abans de retornar al retrat de carrer a Madrid, Peñíscola i Les Canàries, fins a instal·lar-se a Platja d’Aro a mitjans dels 80. De llavors ençà ha combinat les exposicions amb encàrrecs personals i també durant anys amb les classes a l’Escola Municipal d’Art del municipi a l’Espai Masia Bas.

L’Ajuntament promou un calendari expositiu per a 2023 amb vuit propostes en tres espais. El Castell de Benedormiens de Castell d’Aro ha acollit dues col·lectives: Art Piramidón i Mostra de Tapís; i les propostes simultànies de pintura, dibuix i escultura de Jordi Amagat i Pep Admetlla.

El Parc dels Estanys de Platja d’Aro és escenari de dues mostres d’escultura de gran format: primer les obres d’Aramis Justiz (de març a juny), i actualment les peces de Dolors Puigdemont (fins al 18 de febrer de 2024), que alhora també va exposar a l’estiu escultura, dibuix i instal·lacions a les sales d’art de l’Espai Masia Bas de Platja d’Aro; on als seus jardins exteriors s’hi podrà veure aquesta la tardor la instal·lació-exposició de les obres guanyadores i finalistes del 10è Concurs internacional de fotografia Educant La Mirada.

De la mostra i dels i el seu protagonista escriu el crític d’art Alexandre Roa: “L’artista i la model, un motiu que forma part de la mítica de ’art – especialment des de dos segles ençà – pot ser també un tema pictòric; de fet, per aquesta mateixa raó és un tema que no requereix explicació, ja que es descodifica sol.

Aquest avantatge, al qual sempre accedeixen els gèneres en l’art, serveix a l’artista tant de cotilla com d’alliberament: li dona un tema del qual ocupar-se i així s’allibera d’aquest primer problema per poder centrar-se en la forma i l’execució. Concretament ens trobem davant d’un gènere auto-referencial: l’artista tracta l’art com a temàtica, i concretament la seva relació de mirada envers la model representada.

Ho fa, però, sense recórrer a l’autobiografia sinó fent emergir de la seva imaginació els personatges que encarnaran aquestes figures genèriques”. I afegeix encara: “D’altres vegades, l’espectador es troba mimetitzat amb la model ja que aquesta en recull la mirada i la projecta quadre endins, per mitjà d’un recurs molt habitual de representar la figura d’esquena, establint un lligam de mirada amb qui mira l’obra. També hi trobem representats d’altres elements, com bicicletes, que tendeixen a esdevenir un element fascinant que parla del moviment i de les possibilitats des de la quietud, o bé d’altres motius que l’artista ha anat integrant en la seva obra a partir de referents o interessos personals, com els instruments musicals o personatges de ficció literària”.