Entra en vigor el nou POUM de Figueres que deixa enrere el de fa 40 anys

El document preveu la supressió dels passos a nivell i fixa el creixement de la ciutat

Entra en vigor el nou POUM de Figueres (Alt Empordà) després que ahir el Diari Oficial de la Generalitat en va publicar la normativa, deixant obsoleta la planificació del 1983 i que des d'aleshores només havia comptat amb modificacions puntuals al llarg de quaranta anys.

El document, que va rebre l'aprovació provisional abans de ser enviat a Urbanisme el passat 29 de març, va obtenir 13 vots a favor i 7 abstencions de Cs i Junts per Figueres. Els dos regidors no adscrits presents a la sessió –Miquel Fernández no va poder assistir per motius laborals- hi van donar suport i l'equip de govern va aconseguir tirar-ho endavant.

El procés es va endegar amb l'anterior equip de govern i l'aprovació inicial es va fer, ja amb l'actual, el juliol del 2021. Aleshores va comptar amb el suport dels quatre grups que integren el govern municipal (ERC, PSC, Guanyem Figueres i Canviem Figueres), dos de Ciutadans i un de Junts. Els altres set regidors de Junts –ara cinc- es van abstenir i el vuitè hi va votar a favor per l'absència per malaltia d'una regidora socialista.

En aquesta darrera fase, el pla ha rebut un total 293 al·legacions de les quals 215 s'han estimat total o parcialment i 78 han estat desestimades.

La ciutat del futur

El POUM fixa el creixement de la ciutat des d'ara i fins al 2040, que es planteja en un màxim de 53.000 habitants i 25.000 habitatges. El planejament de fa 38 anys preveia fins a 75.000 habitants. El document també especifica que es prioritzaran els habitatges unifamiliars en les tres principals àrees de creixement: Cendrassos Sud, Vilatenim i la zona de l'Aigüeta.

Un altre dels eixos que recull té a veure amb l'activitat econòmica. Aquí el pla preveu que el sostre destinat a aquesta finalitat passi del 18 al 26% a les zones d'entrada a la ciutat des de Girona, l'N-II des de la Jonquera i la zona de Vilatenim. A més, s'amplia la trama urbana consolidada que ha de possibilitar la implantació d'activitats comercials en àrees de l'avinguda Vilallonga i la carretera de Roses.

Pel què fa a l'àmbit ferroviari el document preveu la solució anunciada al febrer per l'Estat i que preveu la supressió dels passos a nivell i el trasllat de l'actual estació del centre a Vilafant, amb una estació intermodal del TAV i tren convencional.

L'Estat preveu licitar aquest estiu l'estudi constructiu del projecte, que inclourà un túnel de dos quilòmetres a tocar del castell de Sant Ferran i un traçat de 14 quilòmetres de via, que enllaçarà amb el traçat cap a Portbou. L'actuació podria rondar els 150 MEUR. 

Amb el trasllat de l'estació i la supressió dels passos a nivell, al centre quedaran alliberades unes 8,7 hectàrees de terrenys. El trasllat a oest entroncaria amb un tram de via de via única ja construït a l'entorn de Vilamalla, que creua el riu Manol i arriba fins a l'estació de l'Alta Velocitat.

Aquesta via s'hauria de fer de doble carril i des de l'estació construir un traçat cap a nord que connectaria amb un túnel a tocar del castell de Sant Ferran i amb un tram elevat entroncaria amb la via convencional cap a Portbou, salvant el centre de Figueres.

El document inicial preveia la reserva de terreny per al bypass ferroviari amb aquesta estació única a nord però també la supressió de les vies al centre, si finalment no s'acabava construint.

Amb l'anunci, el POUM recull ara la solució anunciada, a més de l'alliberament dels terrenys que actualment ocupen les vies i l'estació a l'est, que s'hauran de desenvolupar. En aquest sentit, el pla dibuixa un pla de millora amb cessions d'espais verds i residencials i fins a un 35% destinat a activitats econòmiques.

El pla també aposta per l'execució de la Ronda Nord, la creació d'una xarxa d'aparcaments dissuasius i un augment dels carrils bici.