Endesa repara les línies malmeses pel temporal de neu a Girona abans del termini fixat

Els treballs han suposat un cost de 60 milions d'euros per a la companyia

  • La manca de llum va generar ira entre els usuaris a Lloret de Mar © ACN
    La manca de llum va generar ira entre els usuaris a Lloret de Mar © ACN
  • Aquest és l'estat en que va quedar una torre a Llagostera © ACN
    Aquest és l'estat en que va quedar una torre a Llagostera © ACN
  • L'endemà mateix del temporal els operaris van iniciar els treballs © Estarriola
    L'endemà mateix del temporal els operaris van iniciar els treballs © Estarriola
  • Un operari d'Endesa reparant una de les torres de tensió © ACN
    Un operari d'Endesa reparant una de les torres de tensió © ACN

Tres mesos i mig després que la neu deixés estampes de torres vinclades, cables per terra i –sobretot- molta foscor, la xarxa elèctrica gironina torna a estar dempeus. Endesa ha treballat a contrarellotge per poder assegurar el subministrament als municipis de la Costa Brava durant la temporada estiuenca. Més de 1.660 operaris, en els moments de més feina, han tornat a aixecar tot allò que el temporal i el glaç va fer caure.

Aquest dimecres, un operari dalt d'una grua acabava de connectar les torres que donen servei a les línies de mitja tensió Lloret 1 i Lloret 2. Aquests eren els últims treballs que faltaven per posar punt i final a setmanes i setmanes intenses de feina. Ara, la reconstrucció de les torres i les línies que la neu es va endur per davant s'ha acabat.

Endesa ha finalitzat les tasques fins i tot abans del termini que es va imposar, fixat per al proper 1 de juliol. 'Gràcies a l'esforç de centenars d'operaris, ho tenim tot a punt per aquest pont de Sant Joan i complim amb el compromís adquirit davant els nostres clients', assegura el cap d'explotació de la companyia a la Catalunya Oriental, Jordi Vinyoli. I hi afegeix: 'Per tant, el sector turístic pot estar tranquil perquè la xarxa té les condicions de seguretat que es mereixen'.

Durant els propers dies, els operaris se centraran a fer actuacions 'puntuals' en punts de la xarxa de baixa tensió. 'Es tracta de punts molt residuals que es poden comptar amb els dits de la mà; com ara, per exemple, algun pal de fusta que es troba en un camp de conreu i que encara no hem canviat per respectar que els pagesos facin la sega', indica Jordi Vinyoli.

1.600 torres i suports, dempeus de nou

En total, d'ençà de la intensa nevada, a les comarques gironines s'han tornat a aixecar 515 torres de mitja tensió, i s'han substituït uns 1.100 suports malmesos a l'estesa de baixa tensió. Molts d'aquests, a les comarques costaneres del Baix Empordà i la Selva.

Les tasques de reparació, a més, també han suposat haver de renovar prop de 200 quilòmetres de cable. Per tornar a deixar tota la xarxa gironina a punt de solfa, la companyia Endesa ha invertit 60 MEUR.

Un dels llocs més complicats de reparar ha estat, com explica Vinyoli, la zona de Castell-Platja d'Aro (Baix Empordà). 'Més que res, perquè havíem de fer possible que els treballs no afectessin el subministrament, i malgrat els esforços, hi ha hagut talls', indica el responsable de l'elèctrica.

Desbrossar i inspeccionar

La reconstrucció de la xarxa, però, no només s'ha centrat amb la part de torres i línia. També s'han hagut de tornar a obrir totes les franges de seguretat, moltes de les quals van quedar colgades pels arbres caiguts. 'Hem tingut 40 equips, cap a 200 persones, destinades específicament a retirar la vegetació i l'arbrat', indica Jordi Vinyoli.

Aquests últims dies, coincidint amb l'acabament de l'obra, la companyia també ha començat la revisió de les línies que s'han reconstruït. Aquesta tasca es fa tant per terra com per aire. 'Amb mitjans terrestres i amb un helicòpter inspeccionem la xarxa per assegurar-nos que estigui en perfectes condicions', indica el cap d'explotació.

L'helicòpter porta a terme el que s'anomenen anàlisis termogràfics; és a dir, mitjançant una càmera d'infrarojos es va resseguint una línia i es prenen diferents lectures. Si una d'elles indica que la temperatura del cable és anormal, 'pot ser significatiu d'un punt dèbil on calgui fer-hi alguna actuació', concreta Vinyoli.

Més de 3.000 reclamacions pagades

L'apagada derivada del temporal va afectar 460.000 usuaris (segons la Generalitat), alguns dels quals es van arribar a quedar una setmana sense llum. Durant els dies posteriors a la nevada, Endesa va ser el blanc de les crítiques, sobretot per la lentitud en el restabliment del servei i la manca d'informació. La Generalitat va obrir un expedient informatiu a la companyia que pot acabar en sancionador.

I de la indignació de molts clients es va passar també a una allau de reclamacions. En total, la companyia en va rebre cap a 37.000, entre clients domèstics, empreses i ajuntaments. Segons informa Endesa, l'elèctrica ja ha començat a pagar les compensacions al primer grup (i és que a les empreses i comerços falta fer el peritatge). De moment, s'han ingressat cap a 3.000 reclamacions de particulars.