Les energètiques i les telecomunicacions concentren el 45% de reclamacions de consum a Girona

L'Agència Catalana de Consum va gestionar 209 denuncies a la demarcació el 2022

Els subministraments bàsics i les telecomunicacions sumen el 45% de les reclamacions que s'han fet a l'Agència Catalana de Consum el 2022 a la demarcació de Girona. En tot l'any es van registrar 7.288 consultes i 3.612 reclamacions.

Pràcticament la meitat d'elles es van resoldre per la mediació i l'arbitratge. La majoria de les reclamacions del sector dels subministraments bàsics (un 29,8% del total) són per incidències amb la llum.

Les companyies de telecomunicacions i internet (15,2%) estan en la segona posició i els serveis generals de consum com gimnasos, serveis mèdics, reparacions i reformes ocupen la tercera plaça amb un 12,9% de les queixes. L'Agència Catalana de Consum ha gestionat 209 denúncies a la demarcació al llarg del 2022.

Les companyies energètiques encapçalen la llista d'empreses amb més reclamacions a Girona. Es tracta de Naturgy Iberia, amb 256 i Endesa amb 203. Per altra banda, Vodafone (148), el grup Telefónica (134) i Orange (132) són les empreses de telecomunicacions que acumulen més queixes a l'Agència Catalana de Consum. Altres empreses són Energia XI, Vueling, Edistribución i Edreams.

Malgrat tot, el 48,7% de les reclamacions que s'han fet a la demarcació de Girona s'han resolt per la via de mediació o de l'arbitratge de consum. Dins d'aquestes vies hi ha 1.557 casos que han acabat amb una mediació satisfactòria i 204 amb un arbitratge de consum. On es resolen més reclamacions és en els serveis d'electricitat, gas i aigua mentre que els que menys casos d'èxit tenen són els de transports.

L'any 2022, els consumidors de Girona van presentar 209 denuncies a l’agència, relacionades principalment amb serveis de viatge i oci; seguit de serveis generals de consum; incidències relacionades amb productes, sobretot roba, aparells electrònics i electrodomèstics; serveis immobiliaris o subministraments bàsics, especialment pel servei d’electricitat.

La Secció de Consum de l’Agència a Girona va realitzar un total de 856 actuacions inspectores i de control de mercat a la vegueria, que representen prop del 12% de les inspeccions dutes a terme en el conjunt de Catalunya. El 68% de les inspeccions a Girona es van iniciar arran de denúncies de la ciutadania o de comunicacions d’altres organismes públics.

Aquestes actuacions han derivat en 69 expedients resolts amb sanció, per import total de 226.830 euros. La inclusió de clàusules abusives en els contractes o l’exercici de pràctiques que comporten un desequilibri entre l’empresa i el consumidor són la infracció sancionada amb un import més alt; seguit de la negativa o la resistència per part de les empreses a subministrar dades a la inspecció de consum i, en tercer lloc, l’adulteració, frau o engany a les persones consumidores.