El festival Ítaca tanca l'onzena edició amb uns 15.000 assistents

L'organització posa en relleu els nous escenaris a Palafrugell i l'Escala

El festival Ítaca tanca l'onzena edició amb uns 15.000 assistents i un 80% d'ocupació mitjana als quinze concerts que ha programat a l'Empordà entre abril i juliol. El seu director, Fran Arnau, destaca "la bona acollida" de la fórmula artística que ha combinat "propostes independents i singulars". Les xifres suposen uns 2.000 espectadors menys que l'any passat, moment en que es va registrar rècord d'assistents.

Aquest 2023, el festival ha fet una aposta per la sostenibilitat (entre d'altres, substituint els plàstics o fent servir acumuladors elèctrics sense combustibles fòssils). Tot i que el gruix de públic s'ha concentrat a l'Estartit amb els concerts de l'Ítaca Sant Joan, s'han estrenat escenaris a Palafrugell i a l'Escala. De cara a properes edicions, l'Ítaca aposta per repensar-se amb nous formats per fer "la cultura més accessible".

El concert especial de Delafé y Las Flores Azules a la platja de Port Bo Calella de Palafrugell va tancar ahir l'onzena edició del Festival Ítaca, Cultura i Acció, que s'ha celebrat d'abril a juliol. En total, han estat quinze concerts a sis municipis de l'Empordà. L'organització en fa un balanç positiu: els concerts han tingut una ocupació mitjana del 80%, alguns han penjat el cartell d'entrades exhaurides i 15.000 persones han passat per aquest Ítaca.

Delafé y las Flores Azules van cloure ahir el cartell que enguany ha inclòs Vetusta Morla, La M.O.D.A., Alizzz, Iseo & Dodosound, Els Catarres, Lildami, Julieta, Triquell, Serial Killerz, CARMEN 113, Boom Boom Fighters & Cookah P., Ryna DJ, The Gramophone Allstars Big Band, Renaldo & Clara, Fetus (amb un reguitzell de col·laboracions), l'experiència Flock Drone Art i un Albert Pla (que va haver de suspendre el recital a causa de la pluja).

El director de l'Ítaca, Fran Arnau, destaca la "bona acollida de la fórmula artística que, amb una ferma aposta per a propostes independents i singulars, han gaudit de molt bona rebuda". Arnau també subratlla les novetats que aquest 2023 s'han inclòs a l'Ítaca Sant Joan, la cita més multitudinària del festival, que aquest any ha aplegat 8.000 persones a la platja de l'Estartit.

S'ha estrenat un nou escenari (de 24 metres d'amplada i 16 d'altura) i també s'ha fet un pas endavant cap a un festival més sostenible. "Amb menció especial de l'erradicació dels residus plàstics, l'ús d'acumuladors elèctrics sense ús de combustibles fòssils o la instal·lació de fonts d'aigua potable gratuïta", ha explicat el director. I ha afegit: "Queda un llarg camí per recórrer per seguir millorant un esdeveniment tan multitudinari com l'Ítaca Sant Joan, i és per això que tenim molt en compte les crítiques i suggeriments que ens fa arribar el públic assistent".

De fora el territori

Segons subratlla l'organització, les dades de venda d'entrades "revelen un creixement notable de públic de fora les comarques gironines, que se suma a visitar l'Empordà". I això, de retruc, subratlla el director, també es tradueix en més llocs de treball. "Només amb l'Ítaca Sant Joan s'han contractat més de 250 persones; cal treballar colze a colze amb el territori per beneficiar l'economia local de manera sostenible i en sintonia", afirma Arnau

Essència i mirada al futur

Però a banda de l'Estartit, l'onzena edició del festival també s'ha estès per l'Empordà. En total, s'han programat concerts a sis municipis i s'han estrenat escenaris com el Far de Sant Sebastià de Llafranc (Palafrugell) o la platja de Riells (l'Escala). A més, l'organització posa en relleu que aquest 2023 l'Ítaca "ha posat a la palestra una ferma voluntat de retorn als orígens del festival, programant a places dels diversos pobles on ha anat fent parada".

"Volem potenciar l'essència del festival i fer arribar la cultura a tots els racons del territori amb una ferma voluntat d'oferir concerts a racons emblemàtics, així com revitalitzar les places com a centre neuràlgic i pilar fonamental de la vida popular empordanesa", remarca Fran Arnau. De fet, aquesta aposta respon a la voluntat d'obrir-se a nous formats, perquè l'any passat l'organització ja va subratllar que "el sector viu temps estranys i la forma de consumir festivals canvia, tot i que segueix havent-hi una àmplia oferta i èxit de convocatòria".

Per això, i també tenint en compte l'impacte de la inflació i la pujada de costos, l'Ítaca admet que cal repensar-se i obrir-se a nous models. "Cal comptar amb més ajuda de marques privades i no dependre d'ajudes públiques per poder abaixar preus i fer la cultura més accessible a tothom", afirma Arnau. I amb la mirada posada al futur, el director ja avança que el festival treballa per "plantejar nous formats", a més de recuperar la tradicional pujada al Montgrí com una activitat "genuïnament Ítaca".