Xavier Gual publica un thriller psicològic centrat en el món misteriós de Dalí

'Els fantasmes de Dalí' mescla ficció i realitat amb diferents fils argumentals

S'han publicat fins ara molts llibres sobre Salvador Dalí, que parlen sobre la seva figura i les seves obres, però gairebé no s'han fet thrillers psicològics mesclant realitat i ficció centrats en el món misteriós de Dalí. Xavier Gual ha publicat 'Els fantasmes de Dalí' (Columna). "La novel·la traspua molt Dalí i és una guia molt pràctica per saber bastant de Dalí i com respirava i pensava", ha indicat l'escriptor. Ell llibre té diferents fils argumentals i un dels principals és una visita que rep un vell i decrèpit Dalí al Castell Púbol i que li fa canviar tot el que ell creia, i l'altre és una persona obsessionada amb el pintor.

Xavier Gual ha assegurat que Dalí és "un personatge que atrapa molt" i ha admès que va haver de treure unes 30 pàgines d'anècdotes. L'escriptor ha indicat que tot va començar amb una proposta que li va fer la seva dona que el va reptar a fer una novel·la sobre Dalí. En aquest context, ha ressaltat que hi ha molta gent molt coneixedora de Dalí i que és un personatge molt complex. "Per fer-ho ho has de fer bé" i no es pot "fer el ridícul amb qualsevol tonteria", ha afegit. Gual ha dit que es volia allunyar de la imatge superficial "histriònica i boja" de Dalí.


L'escriptor es va documentar sobre el món de Dalí més de tres anys. Gual va buscar algun punt de la seva biografia per tirar un fil i construir una trama amb un thriller. A l'escriptor li va cridar molt l'atenció la història del germà gran que va tenir Dalí i que va morir de meningitis i que els pares li havien posat el nom de Salvador. Al morir el nen, va néixer després el pintor i els pares li van posar el nom del germà mort: Salvador. Això va portar a Gual a parlar dels "tristos" darrers anys de Dalí. També li va cridar l'atenció el capítol tràgic de l'incendi a Púbol on un Dalí vell casi va morir. De fet, el llibre se centra sobre tot en els darrers anys de Dalí i això "li permet parlar de tot". En aquest context, ha introduït un element que és la visita que rep al Castell de Púbol.

Gual també va incloure un element fantasmagòric a l'obra després d'una experiència que va tenir al visitar amb la seva dona i la seva sogra el Castell de Púbol, on elles dues van sentir la presència de Gala en una de les habitacions del castell on estan els vestits de la dona de Dalí i els hi va donar "mal rotllo".

El tercer element de l'obra és una persona, Guillem, obsessionada amb el personatge de Dalí que amb el pretext de documentar-se sobre la bogeria del pintor, viatjarà a Figueres i Portlligat, on compartirà estada amb un antic company d'estudis, l'Hèctor, i la seva parella, Vicky. En Guillem està obsessionat per Dalí, amb qui creu que té més coses en comú a part del deliri.

El llibre també fa una barreja dels seus discursos que va enllaçant en les històries. D'aquesta forma es fa molt present el personatge de Dalí i els seus pensaments. "Volia fer-ho ben documentat sense donar una imatge frívola de Dalí perquè molts es queden amb el boig dels bigotis", ha dit Gual, qui ha afegit: "És més que un pintor, és un artista precursor del segle XX en la cultura pop i la comercialització de l'art".

Xavier Gual és filòleg i ha treballat com a periodista i professor de secundària. Com a escriptor ha publicat 'Els tripulants' (premi Ribera d'Ebre), 'Ketchup', 'El gat que va perdre els bigotis' i 'El mediador'. A més dels reculls de narracions 'Delirium tremens' (premi Mercè Rodoreda) i 'Estem en contra' (premi Pere Quart d'humor i sàtira).