L'Alt Empordà acumula la major sinistralitat de les carreteres gironines

S'han produït cinc accidents mortals de l'1 de gener al 31 de maig

La comarca de l'Alt Empordà és la que registra un major d'accidents de trànsit mortals en vies interurbanes a la demarcació de Girona amb cinc víctimes segons ha informat avui el Servei Català de Trànsit (SCT) fent referència a les dades acumulades de l'1 de gener fins el 31 de maig.

En aquests cinc mesos a les carreteres gironines han mort vuit persones, un 38% menys respecte l’any passat (amb 13 morts). La meitat dels morts en aquest demarcació, però, s’ha produït aquest mes de maig.

Pel que fa al conjunt de Catalunya han mort 61 persones en 53 accidents mortals. Durant el mateix període de l’any passat, van perdre la vida a les carreteres catalanes 70 persones en 62 sinistres mortals, el que suposa una reducció del 13% en el nombre de morts i d’un 15% en els sinistres mortals. Respecte al 2019, any de referència per al compliment dels objectius de reducció de la sinistralitat del Pla de Seguretat Viària 2020-2023,la reducció és de l’11% en el nombre de persones mortes i del 20% pel que fa als accidents mortals.

Quant als ferits de gravetat, enguany en portem 297, un 4% menys respecte el mateix període de 2019, però un 20% més respecte l’any passat.

Aquest mes de maig ha registrat 10 víctimes mortals, 5 morts menys tant respecte el 2022 com el 2019.Després de febrer, el mes de maig ha estat el segon mes amb menys víctimes mortals d’aquest any, malgrat que ens trobem en temporada de bon temps, un període amb una elevada mobilitat.

Una de cada tres víctimes és un motorista

El 44% de les víctimes mortals, 27 de les 61, pertanyen als col·lectius més fràgils: motoristes, ciclistes i vianants. En el cas dels motoristes, es manté l’incrementde la sinistralitat d’aquest col·lectiu dels darrers mesos. Aquest 2023 han mort 19 motoristes, el que suposa pràcticament una tercera part del total de morts en zona interurbana (31%). De les 10 víctimes mortals de maig, 6 eren motoristes.

D’aquesta manera, es manté aquest increment de la sinistralitat, que es va iniciar amb l’arribada del bon temps al març, amb 6 motoristes morts, i va continuar a l’abril, amb 5 morts més. L’any passat van perdre la vida 14 motoristes en aquest mateix període, i al 2019 en van morir 20. Per tal de combatre aquest augment de la sinistralitat, l’SCT i la Divisió de Trànsit dels Mossos d’Esquadra han establert mesures de prevenció, com els controls PREMOT,i el reforç en les tasques devigilància i control, amb les patrulles espiell.

Pel que fa a la resta de col·lectius vulnerables, fins al 31 de maig han mort també 7 vianants i 1 ciclista, 2 menys que l’any passat en ambdós casos.

Sinistralitat masculina

De les 61 víctimes mortals registrades enguany, 52 són homes i 9 dones. D’aquests 52 homes, 35 eren conductors, 8 passatgers i 5 eren vianants. En el cas de les 9 dones mortes, 3 eren conductores, 3 viatjaven de passatgeres i 2 eren vianants.

Les dades de sinistralitat d’aquests cinc mesos també mostren un percentatge elevat d’homes entre els ferits de gravetat: un 76% són homes i un 24% són dones.

Sinistralitat dispersa

L’AP-7 és la via que ha registrat més sinistres mortals (4), tot i que es manté una clara reducció de les víctimes mortals d’aquesta via respecte l’any passat, períodeen què van morir 13 persones. Aquestes xifres representen una reducció del 70% de les víctimes mortals a l’AP-7.

Sis vies més han registrat tres víctimes cadascuna: l’A-2, la C-32, l’N-340, la C-37, la C-53 i la TV-3022. En aquests dos darrers casos, es tracta d’un sinistre en què van morir tres persones: la C-53 a la Fuliola (Urgell) i la TV-3022 al Perelló (Baix Ebre).

Pel que fa al tipus de sinistre, en 35 dels 53 accidents hi havia implicat més d’un vehicle, el 66%. Els xocs frontals (15) sumen un 28% del total dels accidents mortals. Si analitzem les morts per tipus de dia de la setmana, el 52% de les víctimes mortals s’han registrat en cap de setmana. Les dues franges d’edat amb més víctimes mortals són les de 45 a 54 anys, amb 14 víctimes, i de 35 a 44 anys, amb 12 persones mortes. Ambdues sumen el 42% del total de morts en carretera.