Els conductors gironins milloren en la seva conducció

Baixa un 30% la pèrdua de punts del carnet per córrer massa, anar beguts o parlar per mòbil

L'any passat, a les comarques gironines la DGT va retirar 53.979 punts del carnet a 18.335 conductors que havien comès alguna imprudència al volant. Si es mira al detall l'estadística de sancions, un any més, les dades no deixen lloc per al dubte: la infracció estrella continua essent l'excés de velocitat.

I és que, de cada deu multes que portaven aparellada la retirada de punts, set van ser per prémer massa l'accelerador. En concret, les diferents policies van arribar a imposar 14.937 sancions arreu de la demarcació a conductors que s'havien saltat els límits de velocitat, que van portar aparellades la retirada de 33.896 punts.

Segons explica la cap de Trànsit a Girona, la majoria dels conductors enxampats per radars van perdre dos punts del carnet (se'n poden arribar a restar fins a sis). L'estadística de la DGT també recull com, al costat de les multes per excés de velocitat, tot i que en menor mesura, la resta d'infraccions més usuals que es continuen cometent són no portar cordat el cinturó (1.312 multes i 3.936 punts), agafar el volant begut (954 multes i 4.298 punts) o bé parlar pel mòbil mentre es condueix.

Sigui com sigui, però, el cert és que d'un any per l'altre han baixat tant el número de conductors sancionats com el de punts trets per la DGT. En concret, en un percentatge que en tots dos casos frega el 30% (el 2011 es van sancionar 25.952 conductors, als quals Trànsit els va arribar a retirar 79.978 punts).

Alerta! radar

Solano explica que no hi ha una sola causa que expliqui aquesta davallada. "M'agradaria pensar que es deu a la conscienciació, però és innegable que la crisi econòmica ha comportat que hi hagi menys desplaçaments", indica la cap de la GT a Girona. I hi afegeix: "A això també s'hi ha sumat l'increment de preus del combustible, que ha frenat molta gent a agafar el cotxe si no és necessari".

Al costat d'aquestes raons més econòmiques, però, la DGT també n'hi veu una altra: el fet que els conductors, cada cop més, saben en quin tram concret de carretera hi ha radars. "Un exemple clar és el de la C-31 a l'entrada de Platja d'Aro; tothom qui hi hagi passat, encara que sigui un sol cop, s'ha adonat que en aquell punt de l'autovia s'ha d'anar a 80 quilòmetres per hora", concreta Solano.

I per si amb l'ull i la memòria dels conductors no n'hi hagués prou, també hi ha sistemes (com els GPS) que alerten de la presència de radars fixes. Fins i tot, s'ha creat un perfil a la xarxa social Twitter que diàriament aboca piulades de conductors alertant dels llocs on els mossos han parat radars mòbils.

2.400 davant de 13.000

L'estadística de la DGT també posa damunt la taula una altra dada que, en part, és conseqüència de la crisi econòmica. El cens actual de conductors a la demarcació és de 444.887 persones. Durant el 2012 s'ha incrementat en 2.461 conductors, una xifra que es queda molt enrere de l'increment que va registrar l'any anterior (en què va ser de 13.581 persones).

A més, durant l'any passat, les taxes que donen dret a presentar-se a examen (sigui teòric o pràctic) també van anar de baixada. A Girona, la DGT en va expedir 19.438 (942 menys que el 2011). Marta Solano explica que la crisi econòmica, aquí, hi ha tingut molt a veure. Per una banda, perquè la gent intenta fer el mínim de pràctiques possible abans de presentar-se a la prova de circulació. I per l'altra, perquè n'hi ha d'altres que, un cop han superat la teòrica, no comencen automàticament a fer pràctiques a l'autoescola i aturen per un temps l'obtenció del carnet de conduir.