Els Mossos d'Esquadra mantenen els controls a peu d'N-II un mes després de l'entrada en vigor de la resolució que prohibeix la circulació de camions de més de quatre eixos des de Maçanet de la Selva a la Jonquera. Patrulles de trànsit vigilen diàriament que cap camioner se salti la restricció a punt fixos de control a l'entrada i sortida de Bàscara. A més, el servei es reforça amb patrulles de cotxes no logotipats que recorren la carretera per detectar vehicles infractors.
Estan exempts d'aquesta restricció els camions que fan repartiment, que paren a posar benzina o a menjar. La multa per saltar-se la restricció és de 500 euros. Al llarg d'aquest mes, l'àrea de trànsit dels Mossos d'Esquadra ha muntat controls diaris a l'N-II, tant de dia com de nit. El dispositiu que han muntat els agents té dos punts fixos de control, un a l'entrada nord de Bàscara -a l'alçada de les benzineres i el restaurant Sant Anna- i un altre a l'entrada sud de la població, a Orriols. El cap de torn de l'àrea regional de Trànsit de Girona, Albert Conesa, ha explicat que també patrullen amb cotxes no logotipats per detectar qualsevol camioner infractor.
Des que la prohibició de pas de camions de gran tonatge -de quatre eixos o més- per l'N-II va entrar en vigor fa just un mes, els Mossos d'Esquadra han posat unes 270 multes. Els primers dies, la tasca va ser més d'advertència però a partir del primer cap de setmana ja van començar a sancionar els camioners que volien evitar passar per l'autopista AP-7, la seva via de pas obligatori des que han prohibit el pas per l'N-II. Els transportistes tenen bonificacions en els peatges.
Saltar-se la prohibició suposa una sanció de 500 euros. Els camions de gran tonatge només poden circular per l'N-II si acrediten que estan fent un trajecte intern, que van a carregar o descarregar mercaderia, a posar benzina o volen parar en alguns dels negocis que hi ha a peu de carretera per fer algun àpat.
L'única excepció és Bàscara perquè, segons la resolució del Servei Català del Trànsit (SCT), és un poble blindat i està totalment prohibit que hi passin camions de gran tonatge. Els Mossos han assegurat que són especialment sensibles amb la situació de Bàscara i que només deixen circular-li els vehicles que van a carregar o descarregar en algun dels negocis de la població o que no tenen més remei que creuar pel mig del poble, com per exemple els camions que necessiten anar a carregar terra i àrids en una pedrera que hi ha a la zona.
"Si els camions vénen a posar benzina, dinar o sopar o descarreguen a la població, actuem com a les demés", ha explicat Albert Conesa. Així, els Mossos de trànsit demanen als camioners que acreditin que no incompleixen la normativa i que només surten de l'autopista utilitzant la sortida més propera per fer el trajecte mínim.
Els agents asseguren que, de moment, no tenen ordre ni intenció de deixar de fer els controls. Durant aquest mes, no hi ha hagut cap accident mortal a l'N-II al seu pas per les comarques gironines ni tampoc a l'AP-7, per on el trànsit de camions ha incrementat molt.
Bàscara va dir prou
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, havia anunciat que volien prohibir el pas de camions per l'N-II al llarg d'aquest any però un accident mortal -on va morir una veïna de Bàscara- va fer vessar el got de la paciència dels veïns, que van decidir protestar cada dia per accelerar la presa de decisions i aconseguir que els camions deixessin de passar per la població.
L'accident va ser el 31 de gener. La veïna va morir en un accident a Vilamalla amb dos camions implicats. D'entrada, i de forma espontània, la tarda de l'accident els veïns van decidir tallar la carretera N-II cremant pneumàtics i palets. L'endemà hi van tornar, i van assegurar que no pararien fins que els camions deixessin de circular per l'N-II. 80 dies després, era una realitat.