Després de gairebé un mes de prohibir la circulació de camions per la carretera N-II i obligar-los a utilitzar l'AP-7 en el tram entre Maçanet de la Selva i la frontera francesa la decisió s'ha mostrat ''transcendent'' perquè de moment han deixat de circular 95.000 camions, uns 3.859 diaris, segons ha valorat Santi Vila, conseller de Territori i Sostenibilitat.
A més, des del 19 d'abril, quan va entrar en vigor la restricció, en aquest tram de la N-II hi hagut 5 accidents amb dos ferits greus i cinc ferits lleus, però cap d'ells mortal, ha explicat el conseller. D'altra banda, en aquest mateix període, el trànsit de camions per l'AP-7 s'ha incrementat més d'un 60% en relació amb el mes anterior. L'efecte estadístic de la posada en marxa d'aquesta restricció ha suposat que quan encara queden un parell de dies per tancar el període d'un mes, prop de 95.000 camions o vehicles pesants de quatre eixos o més han deixat de circular per la N-II i han agafat l'autopista AP-7 en el trams entre Maçanet de la Selva i la frontera francesa.
Les dades facilitades per Abertis, propietària de la concessionària de l'autopista, indiquen que el trànsit d'aquests vehicles pesants per l'AP-7 s'ha incrementat en un 60% en relació amb el mes anterior.
La major part de la circulació de vehicles pesants de quatre eixos o més, que suposen el 85% dels afectats, fa tot el recorregut sencer per l'AP-7, entre Maçanet de la Selva i la frontera francesa, que està bonificat en un 35%. Els camions que no fan servir tot aquest tram, sinó que operen amb moviment interns de sortides i entrades entre les localitat de Maçanet i la Jonquera obtenen un descompte del 50% en el preu del peatge.
En relació amb la seguretat viària i més concretament en la sinistralitat, el conseller s'ha mostrat ''molt satisfet'', tot i que encara amb una dosi de ''prudència'' perquè només ha passat un mes, un període de temps massa curt per acabar de treure conclusions. Tot i això, de moment durant aquest període s'ha produït 5 accidents, però cap d'ells mortal. Aquestes xifres ja ''comencen a ser més suportables i coherents'' amb el model que es defensa des del Govern, ha dit.
El conseller ha tornat a reiterar la posició del Departament de què es tracta d'una mesura provisional i que es segueix treballant en el desdoblament de la N-II al nord de Girona que estarà finalitzada durant el transcurs d'aquesta legislatura i per tant abans del 2016.
270 multes
Santi Vila també ha explicat que en el transcurs d'aquest període s'han tramitat 270 multes per Servei Català de Trànsit com a conseqüència de les sancions imposades pels Mossos d'Esquadra als camioners o vehicles pesants que han intentat fer cas omís a la restricció.