Surt a informació pública l'estudi informatiu de la nova estació del TAV a l'aeroport de Girona

De les dues alternatives, s'aposta per fer-la el més a prop possible de la terminal i connectar-la amb una passarel·la

El Ministeri de Transports ha tret a informació pública l'estudi informatiu de la nova estació del TAV a l'aeroport Girona-Costa Brava. A l'hora de construir-la, el document recull dues alternatives. La primera és ampliar les vies de l'actual Plataforma d'Avançament i Estacionament de Trens (PAET) i aixecar l'edifici just en aquest punt.

Des d'aquí, els passatgers arribarien a l'aeroport mitjançant busos llançadora. La segona alternativa contempla perllongar les vies del PAET i portar l'estació del TAV el més a prop possible de la terminal, connectant-la amb l'aeroport a través d'una passarel·la. El Ministeri assegura que, precisament, aquesta és la que "millor compleix els objectius" i, per això, l'estudi s'hi decanta obertament.

La ministra de Transports, Raquel Sánchez, ja va anunciar què plantejava l'estudi informatiu durant una visita a Girona al novembre. I avui, l'Estat ha fet un pas més perquè el projecte sigui realitat, traient el document a informació pública. L'estudi i tota la documentació que l'acompanya s'han publicat al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE).

A l'hora de dibuixar la futura estació de l'alta velocitat, l'estudi proposa dues alternatives. Totes parteixen de l'actual PAET, que forma part de la línia de l'AVE que discorre a uns 600 metres de la terminal de Vilobí d'Onyar (Selva). La primera alternativa recull que s'ampliïn les vies del PAET (actualment, en té quatre) i que se'n facin dues de noves. L'estació s'aixecaria just aquí, i es connectaria amb la terminal a través de busos llançadora.

La segona alternativa és la que dibuixa l'estació del TAV més a tocar de la terminal. Proposa que les vies del PAET es prolonguin fins a l'entorn de l'aeroport, construir aquí l'estació de l'alta velocitat i connectar-la amb la terminal a través del vestíbul amb una passarel·la peatonals.

Tant en un cas com en l'altre, l'estació es construiria al terme municipal de Vilobí. D'aquestes dues opcions, l'estudi informatiu es decanta clarament per la segona. "L'anàlisi multicriteri que s'ha fet determina que és la que millor compleix amb els objectius que es volen, i per això és la que es proposa", recull un comunicat del Ministeri de Transports.

En dues fases

L'Estat concreta que l'estació es faria en dues fases. En una primera, s'ajustaria a les freqüències actuals que hi ha del TAV, amb l'objectiu d'aprofitar al màxim "les places ofertades amb les circulacions actuals que té la línia". I en una segona fase, a més, també s'hi inclourien trens llançadora "exclusius" per connectar l'aeroport de Girona amb Barcelona.

"Aquesta segona fase comportarà construir un ramal en via única, que començarà uns 3,8 quilòmetres més al sud de l'actual PAET, i que permetrà incorporar trens llançadora a la via de l'alta velocitat cap a Barcelona", concreta el Ministeri.

A partir d'ara, després que s'hagi publicat l'estudi informatiu al BOE, s'obre un termini de 30 dies per presentar-hi al·legacions (tant pel què fa a la concepció global del projecte com per a l'impacte ambiental). L'Estat preveu que la nova estació del TAV a l'aeroport de Girona costi uns 50 milions d'euros (MEUR) i que capti entre 2,4 i 3 milions de passatgers anuals.