Platja d'Aro pregunta als veïns com volen que sigui el futur Passeig Marítim

Ha organitzat una consulta i amb el resultat es redactarà el projecte l'any vinent

L’Ajuntament de Castell d’Aro, Platja d’Aro i S’Agaró obre un procés participatiu entre la ciutadania per definir el Programa Funcional del Passeig Marítim de Platja d’Aro per conèixer l’opinió sobre les diverses possibilitat d’usos de l’espai -per a vianants, bicicletes, comerç i restauració- que ha incloure el futur Projecte de Reurbanització i com distribuir-los en franges diferenciades, entre la façana dels edificis (on podria començar ara l’ocupació de les terrasses) i la sorra de la platja (on s’hi podria instal·lar una passarel·la temporal a l’estiu).

S’hi pot participar omplint un qüestionari fins al 27 de novembre d’enguany en línia al lloc web o en paper i desar-la en les bústies situades en diversos equipaments municipals; i també inscriure’s mitjançant el mateix lloc web en els recorreguts explicatius i de debat que es faran sobre el terreny el dilluns 28 de novembre (16-18 h) i el dijous 1 de desembre (11-13 h).

El retorn públic de les conclusions del procés es farà a partir del 16 de gener de l’any vinent. Justament, a partir de la definició del Programa funcional de reurbanització, l’any 2023 s’iniciarà un Concurs d’Idees entre despatxos d’arquitectura perquè elaborin un Avantprojecte que reculli i respecti els eixos definits en el procés participatiu. Darrerament, el 2024 es realitzaria el Projecte Executiu del mateix; i posteriorment l’inici de les obres per fases.

Justament, la reurbanització tant d’elements estructurals com dels acabats, conjuntament amb la futura extensió sud (en un projecte que desenvoluparà el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, de caràcter molt més naturalitzat que els trams actuals i que superarà el riu Ridaura i el connectarà amb el Port d’Aro amb una passera per a vianants i vehicles d’emergències) són els dos grans accions que han de transformar el Passeig Marítim de Platja d’Aro en un espai còmode, segur i dinàmic i que ha d’esdevenir un dels eixos vertebradors de la vida del municipi, complementant la platja com atractiu turístic i paisatgístic.

Aquesta necessitat de transformació es va fer evident amb el temporal Glòria, a primers de 2020 quan la  força de l’onatge va descalçar la base de sorra de l’extrem sud del Passeig Marítim -uns 550 metres-, posant de manifest la seva manca de suport estructural, quan es va construir entre 1985 i 1994. Es va ensorrar la primer línia de llosa i els escalons, generant un voladís sobre la platja de 3 a 5 metres.

Per pal·liar-ho el Ministeri per a la Transició Ecològica i va invertir-hi 1 milió d’euros per evitar-ho de nou, a futur, instal·lant un mur de rocalla amb la base sota el nivell de mar, però fent recular un metres la seva amplada i iniciant la retirada dels grans fanals col·locats sobre la sorra de la platja per anar-la naturalitzant progressivament. Aprofitant les obres, l’Ajuntament va destinar-hi també 163.000 euros per a un nou sistema de sanejament d’aigües; i 750.000 euros en el sistema de cablejat de l’enllumenat públic de tot el passeig, situant-lo ara al subsol, davant de les façanes dels edificis, enlloc de sota la sorra de la platja.

Així doncs, les actuacions realitzades després del Glòria han consolidat i reubicat els serveis bàsics, sobretot de la zona malmesa pel temporal. En altres espais es fan petites actuacions provisionals, sobretot en el paviment ja que de la pedra original, procedent llavors d’una cantera de Galícia, no és possible aconseguir-ne més actualment. Resta pendent elaborar el projecte global de tot el conjunt per poder-lo veure acabat i gaudir-ne plenament, i això és el que ha de definir el Projecte de Reurbanització en tres grans zones.

En la primera, del Ridaura al c/ Reina Fabiola -l’afectada pel temporal Glòria i després recuperada- hi resten pendents els acabats finals (lloses, enjardinament, mobiliari, il·luminació...). En la segona, de l’Av. Reina Fabiola al c/ València: també caldrà l’endarreriment de l’amplada del passeig, la construcció del mur de rocalla per protegir-lo -com s’ha fet en el tram més al sud-, reubicar el sistema de canalització d’aigües i fer-hi els acabats finals. Darrerament, en la tercera, del c/ València a Trav. Cavall Bernat caldrà reubicar el sistema de canalitzacions d’aigües i definir i executar els acabats finals (lloses, enjardinament, mobiliari, il·luminació...).